Examens verwoesten onderwijs talen

Een aantal taalwetenschappers betwijfelt of de eindexamens zoals die nu worden afgenomen werkelijk bijdragen aan de taalvaardigheid van leerlingen. |beeld Novum / Freek van den Bergh  Nederland
Een aantal taalwetenschappers betwijfelt of de eindexamens zoals die nu worden afgenomen werkelijk bijdragen aan de taalvaardigheid van leerlingen. |beeld Novum / Freek van den Bergh

LEIDEN - Hoogleraren schreven gisteren een bezorgde brief aan de Tweede Kamer over de eindexamens Nederlands. Docenten klagen hier al jaren over. De centrale examens werken verwoestend op ons vak.

Ik heb een oud hondje, Binkie. Hij is blind. Hij kan zich alleen maar redden door in twee tijden te leven. Als hij van zijn mand naar de etensbak loopt, leeft hij in het heden van zijn honger en in het verleden van toen hij nog kon zien. Hij kan zijn etensbak vinden en overleven dankzij het feit dat hij zijn verleden actief maakt. Met deze woorden begint een artikel emeritus-hoogleraar Marita Mathijsen over historisch besef. Vwo-leerlingen lazen de tekst dit jaar voor hun eindexamen Nederlands. Vraag 1: welk middel gebruikt de schrijver hier om de aandacht van de lezer te trekken? A) bi …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?