'Examens te veel gericht op taalkennis'

Nederland
De taalvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs neemt af. Tegelijkertijd neemt in examens taalvaardigheid juist een steeds belangrijker plaats in. ,,Daardoor kun je stranden, hoe goed je de stof ook beheerst.''
'Marit maakt een werkstuk over volleyballen.' Daarover ging de eerste opgave in het vmbo-examen wiskunde van dit jaar. ,,Marit slaat de bal onderhands weg, recht vooruit, vanaf 1 meter achter haar achterlijn'', luidde de tekst. De formule voor de baan van de bal was erbij geleverd. De vmbo'ers moesten berekenen of de bal voor of achter de achterlijn aan de overkant landt en hoe ver de bal boven het net blijft. Verderop in het examen kwamen vazen voorbij, scooters en een wandkleed met vogeltjes. Pffff, reageerde Baukje Tamsma op het Dockinga College in Dokkum meteen na haar examen. ,,Ik heb …
Dit is 11% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?