Engels vanaf groep 1 heeft beperkt effect

Haagse leerlingen spelen het spel Parts of the Body en leren op deze wijze de Engelse naam voor lichaamsdelen. Nederland
Haagse leerlingen spelen het spel Parts of the Body en leren op deze wijze de Engelse naam voor lichaamsdelen. | beeld anp / Martijn Beekman
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Een op de vijf basisscholen geeft vanaf groep 1 lessen in het Engels. Het effect daarvan is twijfelachtig, blijkt uit een nieuw promotieonderzoek.

Nijmegen

‘What’s your favourite animal?’ Het is een vraag die kleuters zomaar kunnen krijgen in de eerste groepen van de basisschool. En dan met de bedoeling dat het gesprek in het Engels wordt voortgezet. Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) is de laatste jaren snel gegroeid (zie kader). Onderzoeken wijzen namelijk uit dat kinderen op jonge leeftijd een taal spelenderwijs leren.

Maar een nieuwe studie komt tot een andere conclusie. Taalwetenschapper Claire Goriot vergeleek kinderen die vanaf groep 1 Engels kregen met kinderen die daarmee pas in groep 7 begonnen. Vrijdag promoveert ze hierop …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?