Een spoorboekje met meer lucht

ZWOLLE - Vijf minuten is de uiterste grens. Zo lang blijft straks, na 10 december, een trein aan het perron wachten op een vertraagde trein. Nog langer wachten geeft olievlekwerking door het hele land. Beperking van de vertragingen is immers een van de uitgangspunten van de nieuwe dienstregeling die zondag ingaat. Op de werkvloer hopen ze dat de treinen straks vaker op tijd rijden.
Op de Railverkeersleidingspost Over IJssel aan de Westerlaan in Zwolle leven de jaren zeventig voort. Veel oranje en bruin in dit gebouw waar de treinenloop in het hele noordoosten wordt begeleid, inclusief het leeuwendeel van de provincie Gelderland. Het is de grootste post na de centrale post in Utrecht. De verkeersleidingspost is pas te bereiken na het ontgrendelen van veel veiligheidsdeuren met een pasje. Vroeger zaten de werknemers in het halfduister, achter een groot paneel met mechanische schakelingen die knarsten als een conservenfabriek. Vooruitgang en Arbowet sloegen toe: grot …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?