Dyscalculie vaak te snel vastgesteld

DEN HAAG - Orthopedagogen en onderwijsonderzoeksbureaus geven leerlingen met ernstige rekenproblemen te makkelijk en te snel de verklaring dat ze aan dyscalculie lijden. Met een dergelijke verklaring mogen leerlingen soms langer over proefwerken doen of een rekenmachine gebruiken.
Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-wiskunde onderwijs (Nvorwo). Volgens de vereniging is er onder specialisten helemaal nog geen duidelijkheid wat dyscalculie precies inhoudt en waardoor het ontstaat. Daarom is het ook moeilijk goede tests te maken om het vast te stellen, zegt onderzoeker Maarten Dolk, werkzaam bij het Nvorwo en het Freudenthal Instituut. Volgens hem worden inmiddels alle ernstige rekenproblemen bestempeld als dyscalculie. ,,Het is een modekreet. Ouders lezen erover in de Libelle en denken meteen dat hun kind, dat moeite he …
Dit is 28% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?