Doven kunnen noodnummer 112 al jaren slecht bereiken

De meldkamer van de alarmcentrale in Driebergen heeft moeite met het ontvangen van noodoproepen die afkomstig zijn van digitale telefoontoestellen. |beeld Novum Nederland
De meldkamer van de alarmcentrale in Driebergen heeft moeite met het ontvangen van noodoproepen die afkomstig zijn van digitale telefoontoestellen. |beeld Novum

HOUTEN - Doven en slechthorenden maken gebruik van digitale telefoons met een app van Signcall. Het lukt al jaren niet om optimaal het noodnummer 112 te bellen, omdat de meldkamer een analoge lijn heeft.

De overheid vraagt om alerte en helpende burgers. Marja de Putter (48) uit Ede wil dat graag zijn. Ik woon tegenover een school, maar als er brand uitbreekt of een ongeluk gebeurt, kan ik 112 niet bellen. De Putter is doof en kan met haar digitale telefoontoestel slecht of geen contact maken met het analoge systeem van 112. Belangenorganisatie Signaal in Houten stuurde een brief naar het ministerie van Veiligheid en Justitie met de vraag hoe het probleem opgelost gaat worden. Maandag stuurde Signaal, die de belangen van de 1,5 miljoen dove en slechthorende mensen behartigt, een e-mail m …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?