Docent moet gesprek aangaan over Holocaust

Sander Dekker Nederland
Sander Dekker | beeld anp / Bas Czerwinski
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Kinderen moeten op school les krijgen over de Holocaust. Maar in gemengde klassen valt het voor docenten niet mee dit onderwerp ter sprake te brengen.

Rotterdam

Jelte Altma, docent op het Vreewijk Lyceum in Rotterdam, gaat jaarlijks met zijn leerlingen op excursie naar de liberale synagoge. ‘Op die dag melden elk jaar standaard zeven of acht mensen zich ziek’, vertelt hij. ‘En die zijn dan de volgende dag vaak weer gewoon op school. Natuurlijk gaan we daarover met ze in gesprek.’ Het Vreewijk Lyceum is een school met dertig verschillende nationaliteiten. Praten over Jodenvervolging en Joden in het algemeen kan dan weerstand oproepen, merkt Altma.

Altma is een van de bezoekers van de conferentie ‘Onderwijs rond de Jodenvervolging in Rotter …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?