Dierennamen helpen kinderen betere teksten te schrijven

Je moet tegenwoordig in de meest simpele beroepen al registraties kunnen bijhouden. Daar komt taalvaardigheid bij kijken. Nederland
Je moet tegenwoordig in de meest simpele beroepen al registraties kunnen bijhouden. Daar komt taalvaardigheid bij kijken. | beeld anp / Martijn Beekman
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Opschrijven wat je wilt vertellen, is voor zeventig procent van de basisschoolkinderen in de bovenbouw een pittige opgave. Promovendi Monica Koster en Renske Bouwer van de Universiteit Utrecht ontdekten hoe het roer drastisch om kan met hun programma Tekster. En het kost het onderwijs geen extra tijd, beloven ze.

Utrecht

Het was een rapport van de Onderwijsinspectie uit 2010 dat Koster en Bouwer op het spoor zette zich in 2012 te verdiepen in het schrijfonderwijs. ‘De inspectie meldde zich zorgen te maken over de kwaliteit van de schrijfvaardigheid aan het eind van de basisschool’, vertelt Koster. ‘En dat verbaasde mij. Het was vervolgens schokkend om te zien dat van de acht uur taalonderwijs per week er maar drie kwartier voor schrijven beschikbaar is. We leven in een tijd waarin digitalisering steeds verder oprukt en het daarmee belangrijker wordt dat je je goed kunt uitdrukken. Goed kunnen lezen is …
Dit is 7% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief