De wereld veranderde, maar het onderwijs niet. Tot nu

<p>Naast burgerschap vormt ook digitale geletterdheid voor eht eerst een eigen leergebied.</p> Nederland

Naast burgerschap vormt ook digitale geletterdheid voor eht eerst een eigen leergebied.

| beeld anp / Piroschka van de Wouw
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Toen in 2006 voor het laatst werd bepaald hoe lessen op basis- en middelbare scholen eruit moesten zien, was Barack Obama een onbekende senator en moest de iPhone nog worden uitgevonden. Vandaag worden de plannen gepresenteerd voor een nieuw curriculum. ‘Eigenlijk gênant dat we er nu pas mee komen.’

Den Haag

Het huidige curriculum – dat voorschrijft wat kinderen op school moeten leren – is een achterhaalde, onoverzichtelijke lappendeken aan vakken. Die kritiek viel het primair en voortgezet onderwijs de afgelopen jaren ten deel. Een groep van zo’n 150 leraren en schoolleiders legde daarom sinds maart vorig jaar de hand aan een fikse herziening, die vandaag wordt aangeboden aan minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs). Daarin worden de grote lijnen geschetst waarbinnen het onderwijs op scholen moet plaatsvinden. Hoe lessen er precies uitzien, mogen scholen zelf …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?