De spoorbrug die in het water viel

Tussen Groningen en het Duitse Leer rijden geen treinen meer. De spoorrails eindigen abrupt boven de snelstromende Eems. Nederland
Tussen Groningen en het Duitse Leer rijden geen treinen meer. De spoorrails eindigen abrupt boven de snelstromende Eems. | beeld anp
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Het is 3 december, rond etenstijd, als de brug over de Eems in het water stort. ‘Als een kartonnen doos ging-ie kapot’, zegt Arnoud Toxopeus, die het vanaf zijn baggerschip ziet gebeuren.

Weener

De Friesenbrücke is de langste spoorbrug van Duitsland en een cruciale schakel op het traject Groningen-Leer. Het maar liefst 112 meter lange vrachtschip Emsmoon doorklieft die donderdag de brug met hoge snelheid. ‘Een hoop gekraak en gepiep en het was gebeurd.’

Als de melding van de aanvaring binnenkomt in de controlekamer van het havenkantoor in Delfzijl, ontstaat volgens een zegsman ‘wel even paniek’. Niet alleen ligt het scheepvaartverkeer in de Eems enkele dagen stil, maar vooral betekent de ingestorte brug een dreun voor een politiek prestigeproject: de gedroomde snelle treinver …
Dit is 9% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief