De nieuwe pinautomaat is verleidelijker. En dat is niet erg

De smiley maakt de geldautomaat menselijker. Nederland
De smiley maakt de geldautomaat menselijker. | beeld nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De nieuwe, knalgele ‘Geldmaat’ nodigt meer uit om te pinnen dan de oude flappentap, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Dat hoeft volgens hem niet slecht te zijn.

Utrecht

‘Als je rood staat, verandert de smiley in een huilebekje’, ‘Ramkrakers kunnen nu ook aan de slag bij mist.’ De nieuwe – knalgele – pinautomaten lokken op sociale media een hoop grappen uit. Maar welke invloed heeft het opvallende nieuwe uiterlijk – met een smiley als uithangbord – op consumenten? Verleidt deze vrolijke uitstraling consumenten om vaker geld uit de muur te halen?

Ja, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. De smiley maakt het apparaat menselijker. ‘Het zorgt voor een prettig gevoel van verbondenheid. Het maakt de pinautomaat warmer.’ Daardoor zullen consumenten va …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?