'De Autopilot reed', daar komt een Tesla-rijder niet mee weg
Utrecht
De bestuurder is verantwoordelijk, ook voor het rijden van een Tesla model X. En die mens mag daarom geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden, zo luidde het juridisch oordeel van de kantonrechter van de rechtbank Midden-Nederland.
Het kort geding was aangespannen door de Amsterdammer Vincent Everts. De trendwatcher kreeg vorig jaar twee bekeuringen op de A2.
Volgens Everts rijdt de elektrische auto door middel van het Autopilot-systeem. De software zorgt ervoor dat de auto zelf kan sturen en remmen, zonder dat ingrijpen van een persoon noodzakelijk is. Daarom moet de auto, en niet hij, worden aangemerkt als feitelijke bestuurder. Hij stelde dat hij alleen toezicht hoefde te houden en – net als een rijinstructeur – daarom wel in de auto mag bellen.
De kortgedingrechter vond dat in tegenspraak met de Wegenverkeerswet; de bestuurder is ook degene ‘die wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen’. De rechter haalde een citaat aan van de website van Tesla Nederland: ‘Bij gebruik van Autopilot moet de bestuurder altijd zelf opletten en actief blijven en gereed zijn elk moment in te grijpen.’
Everts zelf gaf toe dat hij regelmatig het stuur moet vastpakken omdat de auto anders een signaal geeft en na drie signalen het Autopilot-systeem zichzelf uitschakelt. <