Crisis brengt vaker beperkt houdbaar eten op tafel

Slagroom vanillevla voor 40 cent. |beeld An-Sofie Kesteleyn Nederland
Slagroom vanillevla voor 40 cent. |beeld An-Sofie Kesteleyn

AMSTERDAM - De groeiende armoede leidt ertoe dat producten met een beperkte houdbaarheidsdatum toch hun weg naar de Nederlandse eettafel vinden.

Dat blijkt uit een rondgang langs de levensmiddelenconcerns Unilever, Hak, Arla en Aviko. Ook producten met fabrieksfouten als een verkeerd etiket gaan niet langer naar goede doelen en supermarkten in het buitenland. In 2012 leverden de levensmiddelenfabrikanten partijen die ze niet aan supermarkten kwijt konden aan de 135 voedselbanken. Voorheen stuurden Unilever en Hak die naar ontwikkelingslanden en Oost-Europese bestemmingen als Roemenië en Oekraïne, zeggen woordvoerders van de twee concerns. Unilever, een van de grootste spelers op de voedselmarkt, is naar eigen zeggen beter gaa …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?