Brugklasser vindt lesboek te moeilijk

GRONINGEN - Veel brugklassers vinden hun schoolboeken te moeilijk. Hoeveel brugklassers hierdoor blijven zitten, durft onderzoekster Hilde Hacquebord van expertisecentrum Etoc van de Rijksuniversiteit Groningen niet te zeggen.
,,Maar dat komt in alle schooltypes voor, van vmbo tot vwo.'' Ongeveer een op de vijf brugklassers op alle schooltypes kampt met gebrek aan tekstbegrip en woordkennis. ,,Dat is voor hen een groot struikelblok. Als leerlingen de overstap maken naar het voortgezet onderwijs krijgen ze een zware tas vol schoolboeken. Vakdocenten gaan ervan uit dat ze die zelfstandig kunnen lezen, maar dat klopt lang niet altijd. Ze komen veel moeilijke woorden tegen en hebben niet allemaal geleerd begrijpend te lezen'', aldus Hacquebord. Er is volgens haar zeker ook meer aandacht voor taal nodig bij vakken al …
Dit is 33% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?