Bermongeluk met enige moeite te voorkomen

Een ongeval gebeurt meestal niet alleen doordat iemand te hard rijdt. Bochten worden niet altijd goed aangegeven, waardoor ze te snel worden genaderd. |beeld Novum Nederland
Een ongeval gebeurt meestal niet alleen doordat iemand te hard rijdt. Bochten worden niet altijd goed aangegeven, waardoor ze te snel worden genaderd. |beeld Novum

DEN HAAG - Jaarlijks vallen er onnodig veel doden en gewonden doordat bestaande richtlijnen voor veiliger wegbermen niet worden toegepast.

Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) na onderzoek naar bermongevallen. Deze meestal eenzijdige ongelukken eisen ongeveer 250 doden per jaar en meer dan 1100 ernstig gewonden. De SWOV onderzocht tot in detail 86 bermongevallen. Volgens de onderzoekers zou in veel gevallen het letsel minder zijn geweest bij lagere snelheidslimieten, flauwere of beter aangegeven bochten en meer ruimte tussen de weg en obstakels als bomen. De hiervoor bestaande richtlijnen uit het Handboek inrichting veilige wegbermen bleken niet toegepast op veel onderzochte wegen. …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?