‘Aanpak rekenstoornis bij kind moet beter’

Scholieren aan de slag met creatieve rekenproblemen tijdens de jaarlijkse Grote Rekendag, |foto ANP/Robert Vos <br /> Nederland
Scholieren aan de slag met creatieve rekenproblemen tijdens de jaarlijkse Grote Rekendag, |foto ANP/Robert Vos

UTRECHT - Het onderwijs zou meer rekening moeten houden met kinderen met een rekenstoornis, opdat het probleem al in een vroeg stadium kan worden aangepakt.

Dat stelt hoogleraar Hans van Luit van de Universiteit Utrecht (UU) in zijn oratie, die hij volgende week uitspreekt. De leerstoel dyscalculie, zoals een rekenstoornis ook wordt genoemd, is een nieuwe positie binnen de UU. Boodschappen afrekenen Van de Nederlanders heeft 2 tot 3 procent dyscalculie. Het levert problemen op bij alledaagse dingen als boodschappen afrekenen. Volgens Van Luit wordt in het onderwijs de omvang van het probleem onderschat, zodat er weinig komt van een structurele aanpak op scholen. ,,Leerlingen mogen vanaf groep 4 niet meer op hun vingers sommen uitrek …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?