Met dit manifest roept Alfred Slomp christenen op duurzaam te leven: ‘Herschepping van de aarde begint nu al’

Veenendaal
Alfred Slomp werkt in het onderwijs. Hij ontwikkelde samen met Arjan Schoonhoven in 2015 een workshop over eerlijk voedsel: God in de Supermarkt. ‘We proberen daarin mensen te laten nadenken over welke keuzes ze maken in de supermarkt. We worden nog steeds veel in lokale kerken uitgenodigd.
Voor de coronatijd gaven we wel twee, drie workshops per week.’ De workshop verscheen vorig jaar in boekvorm: SuperWaar. ‘Ik heb contact gehouden met Uitgeverij Vuurbaak die SuperWaar op de markt bracht, vertelt Slomp. ‘Toen de corona-crisis net was uitgebroken, vertelde ik de uitgever dat het mij opviel dat je veel oproepen zag van wetenschappers en beleidsmakers om anders uit de crisis te komen. Dat waren seculiere oproepen. Ik vond het zo stil van christelijke kant.’
Hij stelde voor om zo’n christelijke oproep te schrijven, gecombineerd met een boek. Hij stuurde dit manifest rond onder christelijke organisaties en christelijke duurzaamheidspioniers. ‘Ik kreeg er positieve reacties op’, vertelt Slomp. ‘Ze gingen eraan meeschrijven.’ De tekst die uit deze samenwerking voortkwam, wordt vandaag voor het eerst op papier afgedrukt op een van de opiniepagina’s in deze krant.
In het bijbehorende boek Het Groene Normaal interviewt Slomp tien christelijke, duurzaamheidspioniers, onder wie Jan Wolsheimer (directeur Missie Nederland), boer en filosoof Jan Huijgen, ChristenUnie-Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber, theoloog Rikko Voorberg en zuster Emmanuël van de Zusters Clarissen in Megen.
‘De hele Bijbel doorademt Gods liefde voor de schepping en de aarde.’
Christenen worden in het manifest en boek opgeroepen om mee te doen aan de ‘wave van duurzaamheid’ die volgens Slomp al is ingezet. ‘Ik heb gelezen dat je maar zeven mensen nodig hebt om in een stadion een wave aan de praat te krijgen. Ik hoop dat het manifest zoiets op gang brengt. Mijn primaire missie is niet om mensen ertoe aan te zetten de wereld te redden, maar om God te ontmoeten. Wij hebben een God die een prachtige schepping heeft gemaakt. Als je goed bent voor de natuur, doe je dat niet voor jezelf, maar om God te aanbidden. De hele bijbel doorademt Gods liefde voor de schepping en de aarde.’
Het valt hem op dat het in een deel van de kerken veel gaat over thema’s als homoseksualiteit, echtscheiding en seks voor het huwelijk, terwijl het in de bijbel veel vaker gaat over armoede en gerechtigheid. ‘Over homoseksualiteit staan vier teksten in de bijbel, over echtscheiding zes, over seks voor het huwelijk twaalf en over armoede en gerechtigheid meer dan tweeduizend.’
Duurzaamheid heeft met armoede en gerechtigheid te maken, legt hij uit. Voor het onduurzame consumptiepatroon van Nederlanders, wordt elders op de wereld de prijs betaald, in de vorm van armoede, slechte werkomstandigheden, milieuvervuiling en verschraling van land.
‘We kunnen nu al meewerken aan de herschepping van de wereld’, stelt Slomp. ‘Ik heb die gedachte van Jan Wolsheimer, die ik heb geïnterviewd voor mijn boek. Wat je doet, komt voort uit wat je gelooft, zei hij. Als je gelooft dat God de Wereld in één klap vernietigt, heeft het geen zin om wat te doen tegen klimaatverandering, biodiversteitsverlies en de andere milieucrises. Als je gelooft dat God deze wereld zal vernieuwen dan kun je nu al meewerken aan Gods plan.’
Of het manifest wat teweeg zal brengen, kan Slomp moeilijk inschatten. ‘Ik hoop dat het zin heeft, maar ik vind dat de oproep om te veranderen in elk geval gedaan moet worden. Ik hoop dat het manifest door velen ondertekend wordt via de site www.hetgroenenormaal.nl Daar kun je ook informatie vinden hoe je met verduurzaming aan de slag kunt gaan, individueel of in de kerk.’
terug naar de roots
De oproep is echt gericht op christenen, vertelt Slomp. ‘We hebben Jezus die het goede voorbeeld geeft. Het zit in de mensheid ingebakken om groter en meer voor jezelf te kiezen. Dan komt Jezus die in de Bergrede zegt dat je gelukkig bent als je huilt, treurt, zoekt naar recht, als je vervolgd wordt. De Bergrede contrasteert zo met hoe er toen werd geleefd en hoe er nu wordt geleefd. Ik vind dat we terug moeten naar onze roots. Wat is dat gelukkig zijn van Jezus? Wat als christenen niet langer bekend staan als mensen die tegen dit of tegen dat zijn, maar als mensen die goed voor de aarde zorgen?
Niet gelijkvormig zijn aan de wereld betekende vroeger voor veel christenen dat vrouwen een rok aan moesten en dat je geen ijsje at op zondag. Ik denk dat het nu zou moeten zijn: niet meedoen aan de ratrace van de wereld. De mensheid is zo gericht op economische voorspoed en groei. We worden elke dag geprikkeld daaraan mee te doen.
Er is geen reclame die zegt: ga het bos in en koop niets.’ Slomp is zelf tijdens de corona-crisis veel de natuur ingegaan en hij hoorde dit ook terug van de mensen die hij interviewde voor zijn boek. ‘Tijdens de crisis hoorden we in de media ook hoopgevende verhalen: mensen in India die de Himalaya konden zien, wilde dieren die in tuinen van de steden graasden en omwonenden van Schiphol die vogels hoorden fluiten. Ik zou mensen willen uitnodigen om op de fiets te stappen in hun eigen buurt. Jezus zei: kijk naar de vogels en de bloemen op het veld en je zult God in de natuur ontmoeten. Als je dat hebt ervaren, wil je de natuur beschermen.’