Nog even wachten op het terras

‘wij zijn er klaar voor’
naam Patricia Post (vooraan)
functie Eigenaar kapsalon Hair
plaats Bunschoten-Spakenburg
‘Super fijn dat we weer mogen starten! Nu nog de veiligheidsvoorwaarden afwachten, maar dan kunnen we vanaf maandag weer knallen!’ Eigenaresse Patricia Post (42) van Kapsalon Hair in Spakenburg heeft zich grondig voorbereid op de gehoopte versoepeling van de lockdown voor contactberoepen. Er zijn tijdig grote plastic gezichtsschermen gekocht voor de zeven personeelsleden, schoonmaakmiddelen, handschoenen, mondkapjes en nieuwe schorten. De zeven kapsters waren woensdagmiddag al bij elkaar gekomen om alvast een nieuw werkrooster te maken.
‘Eerlijk gezegd zaten we wel in spanning te wachten wat het werd. We zijn de afgelopen zes weken alleen af en toe open geweest om onze haarproducten te verkopen, zoals “kleur op maat”, haarverf speciaal voor de klant klaargemaakt. Zodat die het haar thuis zelf kan verven. Ik had het nog een paar weken kunnen uitzingen, maar veel langer moest het niet duren.’
Kort voor de persconferentie van Rutte liepen bij Post de zenuwen wel op. ‘Ik begon kriebels in mijn buik te krijgen. De anderhalve meter afstand houden zal hoe dan ook wel een tijdje verplicht blijven. En dat betekent voor ons: stoelen overslaan in de kapsalon en dus minder klanten kunnen knippen.’
Dus ook de nu afgekondigde versoepeling heft niet meteen de inkomstenderving op. ‘Met ruimere openingstijden hopen we onze normale omzet weer te kunnen halen. We hebben hier goed samen nagedacht over wat we konden doen: een face shield, dus een doorzichtig gezichtsmasker, stelt ons in staat om nog wel goed contact te kunnen leggen met de klant. Desnoods kan er nog een mondkapje bij, maar dat is wel heel veel. Als ik zo de berichten hoor, is dat straks niet per se nodig.’ De grondige voorbereidingen zijn niet voor niets geweest. ‘Wij zijn er klaar voor!’
‘stop met klagen’
naam Willeke den Hollander
functie Eigenaar van een nagel- en een laserstudio
plaats Harderwijk
Ze hoopte al op groen licht, Willeke den Hollander (53) van Nagelstudio Harderwijk. Het is een opluchting om volgende week haar vaste klanten weer te mogen begroeten. ‘Echte ondernemers kunnen tegen een stootje en hebben een spaarpot achter de hand.’
Makkelijk was het niet, maar het laatste wat ze wil, is klagen. ‘Ik ben gewoon totaal geen negatief iemand, ik verbaas me soms over het geklaag in de media, ook van andere ondernemers. Ik vind het veel fijner om het positieve te benadrukken en elkaar te inspireren, ook als ondernemer. Stop met klagen! Je bereikt er niets mee, met creatief zijn wel. Ik gebruik zo’n periode van stilstand liever voor nuttige dingen. De website vernieuwen, een persoonlijk filmpje opnemen, aan klantenbinding doen. Ik vond het fijn om tijdens de lockdown mijn klanten niet te vergeten, met name de ouderen, die geen e-mail gebruiken. Hoe leuk is dat? En nog eens goed kijken naar mijn bedrijf. Je kunt hele doemscenario’s gaan bedenken voor de toekomst, maar daar doe ik niet aan mee. In een negatieve sfeer kom ik niet tot goede oplossingen, dan is ook je gunfactor bij de klanten snel weg. En wat schiet ik op met somberen? Helemaal niks.’
Als een gezond bedrijf ineens stil ligt, is dat een aderlating. ‘Mijn geluk is dat ik er nog een baan naast heb in de klantenservice, maar dat dekt niet al mijn kosten. Toch, onvoorziene situaties horen bij het ondernemersrisico. Ik sta alleen en moet het ook in m’n eentje zien te rooien. Ik zeg: hou je ogen open en kijk wat je wél kunt doen.’ Sinds kort heeft Den Hollander het bedrijf uitgebreid met een laserstudio voor het verwijderen van tatoeages waar mensen spijt van hebben: een ware groeimarkt in Nederland. ‘Uiteraard kan het mij niet snel genoeg weer een volle bak zijn. Alles staat klaar. Nu de versoepeling is afgekondigd door het kabinet, kunnen mensen weer online hun afspraak inboeken.’
‘gehoopt op iets meer vrijheid’
naam Benjamin Bakker
functie Leidinggevende strandpaviljoen Paal 9
plaats Den Hoorn, Texel
Strandpaviljoen Paal 9 op Texel is sinds een week weer een klein beetje open. Na zeven jaar in Amsterdam keerde Benjamin Bakker (28) recent terug naar het eiland van zijn jeugd.
‘Ik ben sinds 15 maart leidinggevende. Op die dag begon de lockdown. Een apart begin. Zes weken waren we compleet gesloten en besteedden tijd aan schilderwerk en andere klussen. Maar op een gegeven moment ben je daar ook doorheen. Sinds vorige week zijn we weer open voor afhalen, zo fungeert het restaurant dus als een soort kiosk. Dat is voor ons fijn en voor de strandgangers, toch zo’n vijftig klanten per dag. Die komen graag even koffie halen.’ Bakker verwachtte niet dat alle horeca ineens open mocht, maar had wel gehoopt op iets meer vrijheid dan nu wordt geboden. Premier Rutte maakte bekend dat de terrassen pas op zijn vroegst op 1 juni opengaan. ‘Natuurlijk willen we dolgraag open en geld verdienen. Zeker als we de veiligheid in de gaten houden. Het restaurant zelf open zou het mooiste zijn, maar ik begrijp dat de gezondheid prioriteit nummer één is.’ Bakker en zijn collega’s op het Texelse Noordzeestrand keken uit naar deze persconferentie. ‘In de voorlaatste toespraak van Rutte misten veel ondernemers hier op Texel een duidelijk perspectief, iedereen is immers al volop bezig met uitrekenen hoe we die anderhalvemetersamenleving vormgeven in het eigen bedrijf. Dan is het jammer als dat in de lucht blijft hangen. Maar ik begrijp het wel.’
Dit strandpaviljoen bestaat al zeventig jaar. ‘Een heel seizoen mislopen, is schadelijk. Maar van ontslagen is nog lang geen sprake, zegt mijn baas net.’ Het is ingewikkeld, beseft Bakker. ‘Te veel onderscheid maken tussen regio’s en soorten bedrijven bij het afbouwen van de lockdown, geeft scheve gezichten. Tegelijk is op Texel veel ruimte om uit te waaien. Samen sporten is er minder gevaarlijk dan in een stad. Toch moeten we bij een versoepeling de bezoekers goed spreiden.’


