Bij MAX wordt niet gevloekt

Hilversum
Omroep MAX zendt komend najaar vijftien jaar op radio en televisie uit. Initiatiefnemer en omroepbaas Jan Slagter (65) kreeg deze week de Media Oeuvre Award, een nieuwe jaarlijkse prijs. De prijs wordt uitgereikt door Spreekbuis.nl – een online platform met nieuws over radio, televisie en overige media – aan invloedrijke mediamensen.
Slagter kreeg de prijs afgelopen woensdag uit handen van Joop van den Ende. Die vertelde dat omroepen hem altijd vroegen jonge mensen vooraan te zetten. Van den Ende roemde Slagter om zijn eigen koers. Bij MAX zitten de ‘bloemetjesjurken op de eerste rij’, zei Jan Slagter.
De prijs bestaat uit een beeldje in de vorm van een camera en ‘eeuwige roem’. In het juryrapport staat over de omroepbaas: ‘Jan Slagter is niet alleen de bekendste, maar ook de belangrijkste omroepbaas van Nederland.’ De jury vindt het bijzonder dat het omroep MAX lukt een groeiend aantal leden, kijkers en luisteraars te krijgen. ‘MAX Magazine is niet alleen het enige nog in oplage stijgende omroepblad, maar zelfs het snelst groeiende tijdschrift van Nederland’, schrijft de jury.
Wat doet deze lof met u?
‘Het hoort bij een prijs, maar omroep MAX is er niet alleen dankzij mij. Ik ben de oprichter, maar werk met een team van toegewijde mensen. Een prijs is altijd mooi en bijzonder. En dat ik hem van mijn grote voorbeeld Joop van den Ende kreeg, gaf het extra cachet.’
Wat is de kracht van uw omroep?
‘Wij proberen alle Nederlanders boven de vijftig te bereiken. Dat betekent dat wij ons sterk moeten profileren. Onze missie is programma’s te maken en onderwerpen te behandelen die vijftigplussers boeiend vinden. We willen benadrukken dat ouderen ertoe doen, maar ontkennen tegelijk niet dat ouderdom met gebreken kan komen. Verder betrekken we onze leden bij de omroep. We hebben bijvoorbeeld de MAX-ombudsman waar leden terechtkunnen voor advies bij gepensioneerde advocaten, juristen en maatschappelijk werkers. En we proberen maatschappelijk betrokken te zijn met “MAX maakt mogelijk”.’
Lukt het u lezers, kijkers en luisteraars te binden omdat uw doelgroep nog papier leest en televisie kijkt, of spelen er andere factoren mee?
‘Dat is zeker zo, maar dat is het niet alleen. Een programma als Heel Holland bakt wordt voor de helft bekeken door mensen tussen de 20 en 49 jaar. We proberen programma’s te maken die net als een voetbalwedstrijd niet leuk zijn om later terug te kijken. Dat lukt met Heel Holland bakt en bij andere omroepen met Boer zoekt vrouw en Wie is de mol? Ons omroepblad met een oplage van 170.000 proberen we onderscheidend te maken. De helft van het blad gaat over programma’s, de rest is gevuld met andere onderwerpen die ouderen interesseren.’
Als de helft van de kijkers van Heel Holland bakt jonger is dan vijftig jaar, past het dan wel in de missie van de omroep?
‘Jazeker. Er kijken anderhalf miljoen mensen van vijftig jaar en ouder naar. Het is een programma waar kinderen en ouders, kleinkinderen en opa’s en oma’s naar kijken. We hebben het niet zo in de markt gezet, maar het is een bijvangst waar wij heel blij mee zijn.’
Wat is MAX’ succesvolste programma?
‘Ik kijk niet alleen naar kijkcijfers. Ik ben ook trots op onze bijdrage aan Op1 op woensdagavond met Carrie ten Napel en Charles Groenhuijsen en op een programma als Tijd voor Max met rond de 700.000 kijkers. De uitschieters als het om kijkcijfers gaat, zijn Heel Holland bakt en Het geheime dagboek van Hendrik Groen.’
Uw leden delen hun leeftijd, niet hun politieke voorkeur of levensovertuiging. Wat is MAX’ geheim?
‘We proberen niet te provoceren. Daarom draaien wij geen harde muziek, praten we niet door muziek heen, vertonen we geen geweld en wordt er in onze programma’s niet gevloekt. Wij willen programma’s maken die onze kijker leuk vindt en geen programma’s waarvan wij vinden dat zij die moeten zien zoals zo vaak in Hilversum gebeurt. Moeilijke onderwerpen proberen we positief te brengen. Binnenkort starten we met het programma Niet zonder ons. Daarin proberen we mensen met dementie of een hersenafwijking aan werk te helpen.’
U bent het gezicht van de omroep. Hoe moet het verder, mocht u wegvallen?
‘Daar moeten we goed over
nadenken. BNN had dat probleem toen Bart de Graaff overleed. En dat hebben ze toen goed weten op te
lossen. Ik ben trouwens nog niet van plan met pensioen te gaan. Ik vind dat mensen die met pensioen willen, het zeker moeten doen, maar dat mensen die nog door willen werken daar ook de gelegenheid voor moeten krijgen.’
Wat is uw droom voor MAX?
‘Ik droom niet alleen over MAX. Mijn droom is dat het publieke bestel met rust gelaten wordt door de politiek. Dat het klaar is met de bezuinigingen en dat minister Slob stopt met zijn plannen tegen reclames. Laat ons gewoon mooie programma’s maken.’
U deed ooit een poging te stoppen met roken. Is dat dit jaar weer uw goede voornemen?
‘Ik ben op 1 oktober 2018 gestopt met roken. Ik dacht dat meedoen aan een programma een stok achter de deur zou zijn, maar na veertien dagen rookte ik alweer. Ik ben wel minder gaan roken. Ik rook bijvoorbeeld niet meer op kantoor en in huis.’ <
‘Van nul naar MAX’
Jan Slagter richtte in 2002 Omroepvereniging Max op omdat hij vond dat er te weinig aandacht voor ouderen in de media was. In september 2005 zond MAX het eerste televisieprogramma uit: Van nul naar MAX. Bekende MAX-programma’s zijn: Bed & Breakfast, Droomhuis gezocht, Hollandse zaken, We zijn er bijna!, Het geheime dagboek van Hendrik Groen en Heel Holland bakt.