Miljoenenstrop dreigt voor NS in rel stationsreclame

Leeuwarden
Dat meldt het AD. Op veel stations zijn sinds 1 december reclamezuilen leeggehaald. De Franse reclamezuil-uitbater JCDecaux, die ook in Nederland actief is, kreeg onlangs gelijk van de rechter in een kort geding tegen de NS. Die had de stationsreclame Europees moeten aanbesteden, zei de rechter. Daardoor zijn de afgesloten contracten met concurrenten ExterionMedia en Ngage ongeldig, en moet JCDecaux een schadevergoeding krijgen.
Om dat geld is een verwoede strijd gaande. Volgens JCDecaux is het contract met ExterionMedia zeker 155 miljoen euro waard. Volgesn ExterionMedia zelf gaat het om vijftig miljoen. De NS moet de Fransen inzage geven in de afgesloten contracten, zodat de schadevergoeding bepaald kan worden.
De NS bezint zich nog op de vraag of ze in hoger beroep gaat tegen de uitspraak, maar houdt zich hangende dat besluit aan wat de rechter het bedrijf heeft opgelegd. De reclamezuilen op stations zullen dus nog enkele weken leeg blijven.