Leraren Frans klagen over examens
DEVENTER - Leraren Frans komen in gewetensnood bij het nakijken van de examens. Dat zegt Charlotte Goulmy, docente Frans aan een middelbare school in Deventer. 'Ik trek rode strepen door antwoorden die goed zijn. Dat vind ik vreselijk. Ik heb gehuild van machteloosheid', zegt Goulmy.
Bij het vwo-examen gaat het om vier dubieuze punten, bij het havo-examen om vijftien punten van de negenenveertig. De docente komt niet uitsluitend op voor haar eigen leerlingen. Het gaat nu alleen nog om de zogenoemde tweede correctie. 'Het zijn kinderen die ik niet ken en desondanks niet wil duperen.' Bij de examens van de groep van negen leerlingen die ze heeft nagekeken zou het zestien van de in totaal vijftig punten schelen. Voor één leerling drie punten, voor vijf leerlingen twee punten, en voor drie leerlingen één punt. 'Je kunt tegenwoordig zakken op tienden van punten. Daarom vind ik deze manier van vragen stellen oneerlijk en verkeerd.'
Een voorbeeld. Een van de verhaaltjes in het havo-examen gaat over de ontdekking van de grot bij Lascaux. Drie jongens lopen met een hond en ontdekken toevallig een grot. Vaak gaan ze naar de grot toe. Ze willen hun ontdekking geheim houden, maar als hun moeder na een tijdje gaat zeuren, lichten ze die in. Na verloop van tijd vertellen ze het ook aan een leraar. Die maakt de ontdekking wereldkundig. 'De vraag bij dit stukje is: Was de ontdekking van de grot meteen groot nieuws? Je zou zeggen: nee. Want de jongens hielden hun ontdekking geheim. Maar volgens het correctiemodel moet het antwoord ''ja'' zijn, uitgaande van het perspectief van de leraar.' Goulmy kreeg op een discussiesite voor docenten veel bijval toen ze daar de in haar ogen dubieuze vragen aankaartte. 'Een collega noemde het examen een training in puzzelvaardigheid. Een ander viel het op dat veel leerlingen hetzelfde foute antwoord gaven. Daarom kaartte Goulmy de zaak aan bij het College voor Examens, dat verantwoordelijk is voor de examens in het voorgezet onderwijs. Dat antwoordde donderdag dat er meer docenten zijn die hadden geklaagd, maar dat het college daarin geen reden zag de beoordeling aan te passen. Als bij analyse blijkt dat de antwoorden op een examenvraag anders uitpakken dan verwacht, wordt daarmee rekening gehouden.'
Goulmy is erg ontevreden over dat antwoord. 'Het College voor Examens is een slager die zijn eigen vlees keurt. Als het college het recht heeft om fouten te maken, heeft het tevens de plicht die te corrigeren. Eigenlijk zou ik de soms betere antwoorden van leerlingen op dubieuze vragen goed willen rekenen. Maar dan riskeer ik mijn baan, al weet ik dat sommige van mijn collega's dat wel hebben gedaan. Als ik het College van Examens volg, kunnen leerlingen zakken. Ik hoop nu maar dat de minister ingrijpt.' Vandaag moeten de gecorrigeerde examens retour gezonden worden.
De docente uit Deventer is al jaren ontevreden over de examens Frans. Ze vroeg daar in 2009 via de Nationale Ombudsman al aandacht voor, waarna de examens twee jaar achtereen beter van kwaliteit waren. 'Maar dit jaar was het weer helemaal mis. Ze kunnen niet aan de ene kant de slaag/zak-regeling aanscherpen en aan de andere kant slechte examens maken.'