Luister naar

Leger des Heils heeft sterkste reputatie

Nieuws
AMSTERDAM - Het Leger de Heils heeft van de christelijke goede doelen veruit de sterkste reputatie. Wilde Ganzen en Kerk in Actie volgen op afstand.
redactie binnenland
maandag 16 april 2012 om 11:51

Dat blijkt uit onderzoek onder drieduizend Nederlanders door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Zelfstandig merkadviseur Hendrik Beerda onderzocht de reputatie van honderd goede doelen in Nederland. KWF Kankerbestrijding heeft volgens hem het sterkste imago.

Op verzoek van deze krant, bekeek Beerda ook hoe de christelijke goede doelen het deden. Het Leger des Heils blijkt van de christelijke goede doelen, blijkt het Leger des Heils de sterkste reputatie te hebben. Vrijwel alle Nederlanders kennen het Leger des Heils, daarnaast hebben veel Nederlanders waardering en een gevoel van binding met de organisatie.

Op de ranglijst van honderd sterkste merken in de Nederlandse goededoelensector staat het Leger des Heils op de dertiende plaats. Het merk verzwakt wel iets. In 2010 stond het nog op plaats tien.

Wilde Ganzen en Kerk in Actie staan in de top-100 op de plaatsen 71 en 74. De overige onderzochte christelijke organisaties bevinden zich onderaan de ranglijst. Het gaat om Edukans, Dorcas Hulp Nederland, Woord en Daad, ZOA en Tear.

Red een kind

Opvallend is dat de christelijke hulporganisatie Red een Kind van de honderd onderzochte goede doelen de afgelopen twee jaar de snelste reputatiestijging heeft doorgemaakt (+77 procent). 'Niet alleen de bekendheid, maar ook de waardering en binding groeiden fors', constateert onderzoeker Hendrik Beerda. 'Positieve media-aandacht speelde een belangrijke rol bij deze imagostijging', volgens hem.

Red een Kind is een christelijke organisatie die zich richt op ondersteuning en ontwikkeling van kinderen en jongeren in Afrika en Azië. Woordvoerster Anki van Bruggen denkt dat de radiospotjes over kinderen in de knel die eind 2010 en 2011 op radio 1 zijn uitgezonden hebben bijgedragen aan de naamsbekendheid in Nederland. 'In christelijk Nederland zijn we al heel bekend.'

loterijen

KWF kwam twee jaar geleden, toen voor het laatst onderzoek naar het imago van goede doelen werd gedaan, ook al als eerste uit de bus. Dat KWF Kankerbestrijding weer op één staat, komt volgens Beerda omdat mensen bang zijn voor kanker. 'Het komt veel voor en iedereen kan het krijgen.' CliniClowns en het Rode Kruis staan op plaats twee en drie. Het Wereld Natuur Fonds is favoriet onder jongeren. 'Met kanker hebben jongeren wat minder te maken dan volwassenen, daarom staat het KWF daar niet op de eerste plaats', licht Beerda toe.

Keurmerken voor goede doelen zoals het CBF-keurmerk zijn onder een meerderheid van de Nederlanders vrijwel onbekend. Keurmerken voor consumentenproducten genieten meer bekendheid, Max Havelaar heeft daarvan het beste imago.

De loterijen blijken de bekendste geldgevers te zijn, maar ondanks hun gulle gaven is de waardering voor deze organisaties beperkt.


Reputatieranglijst christelijke doelen:

1. Leger des Heils

2. Wilde Ganzen

3. Kerk in Actie

4. Red een Kind

5. Dorcas Hulp Nederland

6. Edukans

7. Woord en Daad

8. ZOA

9. Tear

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Prijs van duurzame woningen schiet omhoog, blijkt uit cijfers van het Kadaster

De verkoop van minder energiezuinige huizen blijft juist achter. Dat blijkt uit onderzoek van het Kadaster, het instituut dat de eigendom van woningen vastlegt.

Afbeelding

‘Met noodpakket moet je je 48 uur kunnen redden’

Een waarschuwingsfluitje, lucifers in waterdichte verpakking, een EHBO-pakket en een radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender; volgens de nationaal coördinator terrorismebestrijding en veiligheid (NCTV) moet ieder huishouden het inslaan.

Afbeelding

Jongeren wandelden zich suf tijdens corona. Maar hoe blij worden ze nu nog van de geur van nat gras?

Ontspannen luisteren naar kwetterende vogels en de geur van nat gras opsnuiven tijdens een wandeling. Tijdens de coronapandemie ontdekte Nederland massaal het wandelen, ook jongeren tot 30 jaar. Bleef hun enthousiasme?

Afbeelding

Het aantal mensen met schurft neemt hard toe. ‘Ik wilde mijn vel er wel af scheuren’

Het aantal (jonge) patiënten met schurft steeg in de afgelopen maand tot recordhoogte. De huidziekte vormt een hardnekkig probleem, maar niet alle artsen zijn er bekend mee. Dat maakt opsporing in een vroeg stadium lastig.

Afbeelding

Zwembaden zijn gered met noodfonds: ‘Kaartje kost eigenlijk 20 tot 25 euro’

Niets wijst erop dat er zwembaden zijn die binnenkort de deuren moeten sluiten vanwege de hoge energieprijzen. Ze staan nog wel voor de uitdaging om te verduurzamen om ook op lange termijn open te kunnen blijven.

Afbeelding

Unicef waarschuwt: Vluchtelingenkinderen krijgen geen onderwijs, terwijl ze er wel recht op hebben

Mogelijk honderden vluchtelingenkinderen in de crisisopvang in Nederland volgen geen onderwijs, waarschuwt Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties. ‘Dit is schadelijk voor kinderen.’