Luister naar

Uruzgan vergt vooral geduld

Nieuws
Aan inzet ontbreekt het niet, maar de Nederlandse troepen van de ISAF-vredesmacht bewegen zich als reuzenslakken door de provincie Uruzgan. Met het risico op geïmproviseerde bommen op de route ligt het tempo laag.
Marloes de Koning
vrijdag 28 december 2007 om 08:46

KOTWAL/SEYYEDAN - Seyyedan heeft aandacht nodig. De mannen in het dorp, voor de ingang van de Baluchivallei, zijn er nog niet van overtuigd dat hun toekomst ligt in een alliantie met de internationale vredesmacht ISAF. In jargon van het Provinciaal Reconstructie Team (PRT) is Seyyedan een 'kanteldorp'. Het dorp kan ook nog overhellen naar de taliban.

Het PRT wil kijken of de Afghaanse aannemer de beloofde waterpompen goed heeft aangelegd. Een van de dorpsoudsten klaagde bovendien over het gebrek aan medische voorzieningen en daarom krijgt Seyyedan een medische post voor een dag. Met de arts en een groepje van de afdeling informatie en propaganda telt het Nederlandse team tien man, vergezeld door dertig beveiligers.

Het dorp ligt hemelsbreed vijf kilometer van Kamp Holland. Het konvooi van vijf pantservoertuigen en twee jeeps vertrekt echter een dag van tevoren, via de vooruitgeschoven post Puntjak. Met het risico op geïmproviseerde bommen op de route ligt het tempo van ieder wegtransport uiterst laag. Bij twijfel worden de paden te voet en met metaaldetectors afgespeurd op explosieven. Vijf kilometer in drie uur is geen uitzondering. Het zijn trage wagens, boordevol goede bedoelingen.

Frustratie

De tegenvaller van de dag komt in het dorp Kotwal. Als ruimte wordt gegeven aan een passerende Afghaanse auto zakt de rechterhelft van een 23 ton zwaar pantservoertuig tot aan de assen weg in de modder. Het hele dorp komt een paar uur tot stilstand. Auto's en brommers mogen niet zomaar doorrijden, altijd is er de angst voor zelfmoordaanslagen. Mannen hurken in de berm om toe te kijken. Vrouwen maken omtrekkende bewegingen om uit het blikveld van onbekende mannen te blijven.

Om los te komen is een zwaarder pantservoertuig uit Tarin Kowt nodig. Tijdens het wachten groeit de frustratie. De dokterstent kan misschien niet worden opgesteld, de Nederlanders moeten voor het donker terug zijn op hun basis. Afghanistan vergt geduld. Inshallah ('als God het wil') en 'het terrein dicteert', hoor je hier voortdurend.

Veel hulporganisaties hebben zich tot nu toe af laten schrikken door de gewelddreiging en het gebrek aan infrastructuur in Uruzgan. De Nederlanders bewegen zich wel door de provincie, maar als reuzenslakken, in lompe voertuigen over smalle modderpaden. Bij de sleepactie beschadigt de grote trektank de muur van een lemen woonerf. Na een paar uur komt het sein voorwaarts. Voor een professionele inschatting van de schade is nu geen tijd, daarvoor zal een ander peloton nog eens langs moeten.

Aan oprechte intenties en inzet ontbreekt het niet, maar het cynisme ligt aan de oppervlakte. Sergeant majoor Frank van het PRT ziet een 'heel langzaam stijgende lijn'. ,,Maar wat Nederland erin steekt, weegt niet op tegen wat ik daar buiten de poort van terug zie.''

Frank citeert zijn oma: 'Een trap veeg je schoon van boven naar beneden.' ,,De broer van president Karzai is groot in de opiumhandel. Vanuit Kabul komt heel weinig geld naar Uruzgan. Misschien moet je wat je hier aan Defensie uitgeeft eerst gebruiken om het Afghaans bestuur te verbeteren.''

De infanteristen die het PRT beveiligen zien ook een militaire oplossing voor Uruzgan. ,,Als de taliban hier een paar schoten lossen kan het PRT die dag de deur niet uit'', zegt sergeant Ozkan. Zijn conclusie: de regio moet eerst talibanvrij en voor de beveiliging van de opbouw zijn meer infanteristen nodig.

Beleefd

Aan het begin van de middag houdt het konvooi halt op een heuvel naast Seyyedan. De lemen woonerven liggen als gekantelde kijkdozen in het zand. Voor een medische post is het te laat, maar een voetpatrouille om bij de waterpomp te kijken en een gesprek met de dorpsoudsten kan nog net. De veiligste looproute is dwars door de pasgezaaide akkers, want daar liggen meestal geen explosieven.

Het bezoek is niet aangekondigd, dat zou tegenstanders de kans geven een val te leggen. De ontvangst is beleefd, maar niet hartelijk. De mannen luisteren, maar hebben nog wel wat klachten. ,,Als ISAF altijd woord houdt steunen we ISAF. Nu is dat nog niet zo'', zegt een van de mannen bij het afscheid.

Marloes de Koning opereert in Afghanistan als 'embedded journalist'. Dit betekent dat het ministerie van Defensie zorg draagt voor haar veiligheid, en teksten worden gescreend op operationele informatie.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Stikstofexpert Wim de Vries: ‘Samenwerking is essentieel, zonder de boeren gaat het gewoon niet lukken’

Stikstofexpert Wim de Vries hoopt dat de aanbevelingen van ‘onafhankelijk gespreksleider’ Johan Remkes niet terzijde worden geschoven. Hij wijst er wel op dat we op korte termijn geen wonderen moeten verwachten.

Afbeelding

Hak sluit fabriek tijdelijk door hoge energieprijzen. Worden groenten deze winter onbetaalbaar?

De groenten van Hak worden komende maanden dertig procent duurder. Biologisch akkerbouwer Klaas Meine de Olde hoopt dat Nederlanders deze winter leren dat gezonde, verse groenten nu eenmaal een prijs hebben.

Afbeelding

Energietoeslag aanvragen als student, hoe doe je dat? Zeven vragen en antwoorden

Door de hoge energiekosten komen steeds meer studenten in financiële problemen. In dit artikel lees je wanneer je in aanmerking komt voor energietoeslag en hoe je het geld aanvraagt.

Afbeelding

Minister Schouten presenteert gratis schoolontbijt voor kinderen die moeten leren op een lege maag

Op vijfhonderd basisscholen krijgen kinderen per direct elke dag gratis ontbijt. Daarmee wil minister Carola Schouten (Armoedebeleid) voorkomen dat kinderen van gezinnen in geldnood met honger naar school gaan.

Afbeelding

Remkes adviseert ontsnappingsclausule voor boeren die stikstofdoel in 2030 niet halen

Het kabinet moet zich blijven inzetten om de stikstofdoelen in 2030 te halen. Maar het doet er goed aan om een ontsnappingsclausule in te bouwen voor boeren die het niet lukt om op tijd hun stikstofuitstoot te verminderen.

Afbeelding

Topvrouw KLM wil sneller einde aan reizigerslimiet Schiphol

Schiphol zou tot uiterlijk het einde van het jaar een limiet op het aantal vertrekkende reizigers mogen hanteren. Dat vindt KLM-topvrouw Marjan Rintel. Ze dringt er bij de luchthaven op aan om de termijn te verkorten.