Luister naar

Meeste gevaar komt van jonge mannen

Nieuws
De oorzaken van ongelukken zijn talrijk, van een heftige regenbui tot whatsappen aan het stuur. Toch zijn er patronen te ontwaren in de gegevens.
Joost de Vries Mirjam Leunissen redactie vk
woensdag 6 juli 2016 om 03:00
Meeste gevaar komt van jonge mannen
Meeste gevaar komt van jonge mannen

Den Haag

De ‘130 km’ is onderwerp van politieke discussie sinds de VVD er tijdens de verkiezingscampagne van 2010 mee het land in ging en minister Schultz van Infrastructuur en Milieu in 2012 feestelijk de eerste trajecten opende. Zijn de snelwegen er onveiliger door geworden? Die conclusie valt niet met zekerheid te trekken. Te veel factoren spelen een rol.

De cijfers uit politiedatabase BRON laten wel zien dat hogere maximumsnelheden leiden tot relatief meer dodelijke ongelukken. Maar, zoals minister Schultz meer dan eens aan de Kamer schreef: de oorzaken die aan ongelukken ten grondslag liggen, zijn talrijk. Hard rijden is één element.

Een overstekend dier, een plotselinge heftige regenbui, een auto met pech op de vluchtstrook, een afleidend whatsappje op een smartphone, onoverzichtelijke wegwerkzaamheden, een vermoeide bestuurder, haperende remmen – het kan allemaal een ongeluk in gang zetten.

Vaak kan de politie achteraf de toedracht slechts oppervlakkig reconstrueren. In steekwoorden geeft database BRON toch enig inzicht in de meest voorkomende elementen die een rol spelen in ongelukken op de snelwegen.

Geslacht is zo’n factor. De meeste betrokkenen en slachtoffers zijn mannen. 70 procent van de ongelukken met lichamelijk letsel in 2015 werd veroorzaakt door mannen, blijkt uit de politiecijfers. Van de dodelijke slachtoffers was bijna 60 procent man. Het ging dan vooral om jonge mannen (21 tot 30 jaar). Ook vrouwen zijn als twintiger roekelozer dan op latere leeftijd.

Ook de locatie lijkt een rol te spelen. De meeste slachtoffers vielen vorig jaar op de Noord-Brabantse snelwegen: 24 volgens BRON. De ring rond Rotterdam lijkt met 58 ongelukken (met lichamelijk letsel) het onveiligst. De meeste ongelukken met letsel gebeurden – evenmin verrassend – in de middagspits tussen 16.00 en 18.00 uur. De meeste dodelijke ongelukken vielen in 2015 juist in de middaguren voorafgaand aan de spits. Op vrijdagen registreerde de politie de meeste botsingen. Daarentegen vielen de meeste doden volgens BRON op zondagen. Mogelijk rijden mensen op rustige momenten harder, wat tot ernstiger ongelukken leidt.

rechte wegen

Uit BRON valt geen grote rol af te lezen voor onoverzichtelijke wegsituaties. Automobilisten botsten vaker op rechte wegen dan in bochten of bij kruisingen en rotondes.

De minister schreef dinsdag aan de Kamer dat 40 procent van de dodelijke ongelukken in 2015 ‘eenzijdige ongevallen’ waren, waarbij automobilisten bijvoorbeeld tegen obstakels opreden. Ook in de BRON-data is de categorie ‘botsing met overig wegmeubilair’ het vaakst geturfd. Een kwart van de dodelijke ongelukken waren volgens de minister kop-staartbotsingen in een file.

Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks wijst desondanks ‘de 130’ als belangrijke boosdoener aan. Alle andere factoren waren voorheen ook al aanwezig, zegt ze. ‘130 is geen oplossing voor een maatschappelijk probleem. Het resultaat is enkel doffe ellende voor de slachtoffers, voor omwonenden van snelwegen en voor het milieu.’ Ze ving dinsdag bot bij de minister met een voorstel om voorlopig te stoppen met verdere uitbreiding van 130 km-trajecten.

VVD-Kamerlid Barbara Visser rekent zichzelf tot de vele automobilisten die tevreden zijn met 130. ‘Hoe meer cijfers ik krijg, hoe meer ik wil weten: hoe zit het nou?’ Ze drong dinsdag bij de minister aan op betere registratie van de oorzaken van ongelukken. Niet alleen op de 130-trajecten, maar op alle wegen. Bij het onderzoek is gekeken naar de 23.771 geregistreerde verkeersongevallen op snelwegen in 2015. Uit de database zijn 1.127 ongevallen gehaald waarbij volgens de politie sprake was van letsel. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Lisa Westerveld (GL-PvdA, links) roept samen met Faith Bruyning (NSC, rechts) op om een zogenoemde beknopte parlementaire enquête uit te laten voeren naar de gesloten jeugdzorg van 2008 tot nu.

De Kamer is diep bezorgd over de gesloten jeugdzorg, maar ziet weinig in weer een enquête

GroenLinks-PvdA en NSC willen met een ‘beknopte parlementaire enquête’ uitzoeken hoe de misstanden in de gesloten jeugdzorg zo lang konden doorgaan. Maar een meerderheid van de Kamer twijfelt of ‘nog een rapport’ wel de oplossing biedt.

Agenten met machinegeweren bewaken de Dom in Keulen rond Kerst en Nieuwjaar na de ontdekking van aanslagplannen van ISIS-Khorasan.

ISIS heeft Europa nog steeds in het vizier voor aanslagen als die in Rusland

In heel Europa zijn veiligheidsdiensten in staat van paraatheid. Want de aanslag in Moskou was niet het enige plan van ISIS. Het heeft Europa weer stevig in het vizier, te beginnen met kerken.

‘Je kunt aan je vlucht een CO2-uitstootcijfer hangen, maar wat zijn de precieze gevolgen dan?'

Waarom we toch blijven vliegen ondanks schaamte. 'Zet op een rij wat je belangrijkste waarden zijn'

Vliegschaamte blijft een dingetje, van de 18 tot 65-jarigen heeft 1 op de 5 er last van. Waarom blijven we vliegen, terwijl we weten dat het het klimaat fors schaadt?

De brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend ligt midden in de A7, en is verreweg de belangrijkste verkeersader in het gebied.

Motorambulances en speedpedelecs om de file te omzeilen: de brug over de A7 wordt verbouwd

De verkeersoverlast in Noord-Holland zal gigantisch zijn zodra Rijkswaterstaat begint met de versteviging van een brug, midden in de A7. Artsen en verpleegkundigen maken zich zorgen over de gevolgen voor de spoedzorg.

Boerenprotest dinsdagmorgen in Brussel.

EU-landen komen boeren ongekend snel tegemoet, GroenLinks spreekt van 'symboolpolitiek'

De EU-landen zijn akkoord met een serie maatregelen die tegemoetkomen aan de protesten van boeren. De milieueisen om EU-landbouwsubsidies te krijgen worden versoepeld, kleinere landbouwbedrijven worden helemaal niet meer gecontroleerd.

Het gezin Laan, met rechtsboven Henk-Willem en daaronder zijn gehandicapte zoon Joas pleit voor betere toiletvoorzieningen voor mensen als Joas. ‘We hopen dat het balletje nu snel verder gaat rollen.’

Waar verschoon je onderweg een ernstig gehandicapt kind? 'Soms moet het in de bosjes'

Naar de wc gaan tijdens een dagje uit levert kinderen en volwassenen met een ernstige beperking veel gedoe op. Ze hebben vaak een ruimte nodig waarin ze liggend verschoond kunnen worden. Maar die zijn er nauwelijks.