Een schip is een doolhof, bij brand zijn specialisten nodig
Als er op een schip brand uitbreekt, staat de brandweer voor een buitengewoon lastige klus. Een riskante bovendien. ‘Het is te gevaarlijk om een dergelijke brand zonder extra training te lijf te gaan’, stelt officier van dienst Wim van der Wal. In de Rotterdamse havens opereert daarom een gespecialiseerd scheepsbrandbestrijdingsteam. ‘Je moet zo’n schip als het ware kunnen lezen.’

Rotterdam
Zijn thuishaven heeft de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond – waaronder het scheepsbrandbestrijdingsteam valt – boven in het World Port Center, op de Kop van Zuid in Rotterdam. De ramen bieden er een weids uitzicht op de skyline van Rotterdam. En op het water van de Nieuwe Maas, het werkterrein van het scheepsbrandbestrijdingsteam.
Op dat water, en verder door heel de Rotterdamse haven, varen jaarlijks zo’n 30.000 zeeschepen en bijna viermaal zo veel binnenvaartschepen. Op elk schip kan brand uitbreken. ‘In de haven loopt een schip meer risico’s dan tijdens het varen’, weet Van der Wal (48). ‘Onderweg gebeurt er veel minder vaak iets dan tijdens het laden en lossen, het uitvoeren van allerlei o..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .