Luister naar

Niet zenuwachtig van Russen

Nieuws
De Nederlandse commandeur Boudewijn Boots leidt het permanente NAVO-vlootverband in de Middellandse Zee. Met zijn internationale staf zit Boots op het vlaggenschip Zr.Ms. Evertsen. ‘We zien, voelen en horen meer van elkaar.’
Riekelt Pasterkamp
maandag 7 januari 2019 om 03:00
Drukte aan boord van luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. Evertsen, zaterdag kort voor vertrek.
Drukte aan boord van luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. Evertsen, zaterdag kort voor vertrek. Riekelt Pasterkamp

Den Helder

Het fregat Zr.Ms. Evertsen vertrok zaterdagmiddag vanuit Den Helder voor zes maanden richting Middellandse Zee. De Evertsen lost zusterschip Zr.Ms. De Ruyter af. Sinds de zomer van 2018 voert Nederland een jaar lang het bevel over het eskader met onder meer Turkse, Griekse en Canadese schepen. Met Boots (54) aan het roer. Vorig jaar nam de vloot deel aan een oefening op de Zwarte Zee en deed ze Oekraïne aan als steunbetuiging na de Russische annexatie van de Krim.

Vlak voor vertrek zaterdagmiddag is het een heksenketel aan boord van Zr.Ms. Evertsen, een luchtverdedigings- en commandofregat van de Koninklijke Marine waarop zo’n 200 mensen werken. Familieleden nemen afscheid, opstappers zoeken in de nauwe gangen van het schip naar een slaapplek, de laatste zaken moeten nog snel worden geregeld. Voortdurend klinken er snerpende mededelingen via de boordomroep.

Commandeur Boots neemt ergens in het hart van het schip plaats op de bank in het verblijf dat hij deelt met de commandant van de Evertsen en steekt van wal over zijn missie. ‘Er is in en om de Middellandse Zee nogal wat aan de hand: migratie, de houding van de Russen, het conflict in Syrië en de chaos in Libië.’

Is het NAVO-vlootverband dan bedoeld om de Russen in de gaten te houden en misschien wel wat te intimideren? Boots, voorzichtig: ‘We zien, voelen en horen meer van elkaar. Russische gevechtsvliegtuigen die laag overkomen, een inspectierondje van een helikopter en veel meer Russische schepen in het gebied.’ Boots wordt er ‘niet zenuwachtig van’, zegt hij. ‘Maar de Russen werken aan een verhoogde gereedheid, dat merk je aan alles.’

radars

Wat de Russen in het luchtruim boven Syrië doen, kunnen schepen als De Ruyter en Evertsen met hun sterke radars zien. ‘Vergaren van informatie is voor militairen vanzelfsprekend. Wij kunnen met onze systemen zien wie wat doet boven land.’ Hoe dicht hij bij Syrië of Libië komt, wil Boots niet zeggen. ‘Let wel: we komen nooit in andermans territorium.’

Landen als Turkije, Bulgarije en Roemenië zijn volgens de Nederlandse commandeur blij met de NAVO-presentie in de Middellandse Zee. ‘De Turken zijn nogal gespannen. Zij staan internationaal natuurlijk onder druk. Dat merk je aan de officieren. Die willen juist alles goed doen. Voor Georgië en Oekraïne is samenwerking met ons belangrijk. Als NAVO helpen we ze hun krijgsmachten op te bouwen.’

Voor Boots is de missie van alles bij elkaar een jaar geslaagd als hij komende zomer ‘heelhuids’ met zijn schepen en staf terugkeert. ‘En dat we mogen bijdragen aan de inzetbaarheid van de NAVO. Uiteindelijk kunnen we alles: van militaire hulpverlening tot knokken.’ <

dominee in seculiere wereld

Vlootpredikant Tijs Oosterhuis fungeert de komende maanden als geestelijk verzorger op Zr.Ms. Evertsen. De vrijgemaakt-gereformeerde Plantagekerk in Zwolle zond hem begin vorige maand uit.

‘Ik ben aan boord dominee in een seculiere wereld’, zegt Oosterhuis (57) zaterdag kort voor vertrek. ‘Aan boord zijn gelovigen, maar veel meer mensen die nergens aan doen. Voor iedereen wil ik een luisterend oor zijn. De mannen en vrouwen moeten hun verhaal kwijt kunnen.’

De vlootpredikant – VLOP in marinejargon – is volgens Oosterhuis iemand die tussen de rangen doorfietst. ‘Aan boord heerst een sterke hiërarchie. Korporaals, onderofficieren, officieren; het zijn gescheiden circuits. Ik ben een beetje het cement tussen die lagen.’

Het thema van de eerste kerkdienst aan boord van de Evertsen is: Ik ga op reis en neem mee … Oosterhuis: ‘In Marcus 6 zegt de Here Jezus tegen zijn twaalf leerlingen geen extra kleren mee te nemen, maar je over te geven aan mensen waar je te gast bent. Dat is hier aan boord ook zo. We nemen vaak te veel mee. Maar het hebben van elkaar geeft ons leven waarde.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Energierekening is steeds vaker een worsteling. 'Het had nog veel erger kunnen zijn'

Ruim een miljoen huishoudens worstelden in 2022 met het betalen van hun hoge energierekening. Dat is meer dan een verdubbeling, vergeleken met 2020. Waar zijn de problemen het grootst?

Afbeelding

Gaat je Nederlands achteruit als je bijna alleen maar Engelse boeken leest?

Veel jongeren luisteren Engelse muziek, kijken Engelstalige series en lezen steeds vaker een Engels boek. Maar wat betekent dat voor hun Nederlands? ‘Studenten kennen voor ‘impact’ geen Nederlands synoniem’

Afbeelding

Rijkswegen, viaducten en tunnels zijn te langdurig en te zwaar belast

Infrastructuur en Waterstaat heeft nu de handen vol aan achterstallig onderhoud. Nieuwe wegen, meer asfalt: dáár maakten politici graag goede sier mee. Maar nu blijkt dat geen viaduct of tunnel het eeuwige leven heeft.

Afbeelding

Ondernemer opent gratis supermarkt voor kwetsbare gezinnen: 'Op drijfzand kan je geen toekomst bouwen'

Gratis boodschappen doen? Vanaf dinsdag is dat mogelijk voor kwetsbare gezinnen uit Amsterdam Nieuw-West. De enige voorwaarde is dat ze hulp accepteren, zodat ze na acht maanden weer op eigen benen kunnen staan.

Afbeelding

Nieuwe richtlijn jeugdbescherming: wees terughoudend met uithuisplaatsingen en plaats kinderen sneller terug

Jeugdbeschermers moeten terughoudender zijn met het uit huis plaatsen van kinderen en vervolgens alles doen om die kinderen weer zo snel mogelijk thuis te laten wonen. Dat stelt de aangepaste richtlijn over uithuisplaatsingen.

Afbeelding

Reeën en herten zijn de grootste houtrovers: 'Zaailingen van bestaande bomen krijgen nauwelijks kans'

Houtroof uit de natuur is van alle tijden en geen trend vanwege de hoge energieprijzen. Maar de Nederlandse bossen worden wel ‘gesloopt’. Daders zijn reeën en herten.