Luister naar

'Google+ was nooit echt een sociaal platform'

Nieuws
Waar Facebook dit jaar de vijftiende verjaardag viert, haalt Google+ niet eens de achtste verjaardag. De internetgigant trekt vanaf april de stekker uit het socialemediaplatform, dat nooit echt een succes is geweest.
Rick Moeliker
woensdag 13 februari 2019 om 03:00
Google+ is geen succes geworden. Het is niet de eerste misser van de internetgigant: Google Glass redde het ook niet.
Google+ is geen succes geworden. Het is niet de eerste misser van de internetgigant: Google Glass redde het ook niet. epa / Julian Staratenschulte

Amsterdam

Google+ voelt voor Elja Daae, adviseur op het gebied van sociale media, niet als een sociaal platform. ‘Want dat hoort een intieme plaats te zijn, daar waar je vrienden zijn en jij dus ook wilt zijn.’ Facebook dus. Of Instagram. Maar geen Google+. ‘Daar zijn mijn vrienden niet en het voelt te publiekelijk, alsof je op een bedrijfspagina zit.’ Zo gek vindt ze het dus niet dat het techbedrijf na bijna acht jaar de stekker uit Google+ trekt. Zelf gebruikt ze het platform ook niet en klanten hebben nooit om haar advies gevraagd over het gebruik van Google+.

gebruikersgemak

Niet alles wat Google aanraakt, verandert dus in goud. Nu was dat al langer bekend, want ook Google Glass bleek in 2012 geen succes te zijn. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te geven. Want wie kent Google Health nog? Of Google Wave, een soort concurrent voor Twitter?

Google+ zou echter anders zijn. Alle diensten van Google verenigd in één socialemediaplatform, dat was volgens de zoekgigant de droom van elke gebruiker. Video, audio, foto’s, berichten, mail, noem maar op. Een beetje zoals Facebook dus, al ontkende Google bij de lancering van het platform in juni 2011 een concurrent van Facebook te willen zijn. Daae denkt echter dat het Google daar nu juist wel om ging.

‘De producten van Google blinken normaal gesproken uit in gebruikersgemak, omdat ze juist vanuit de gebruiker zijn ontworpen, Gmail is daar een goed voorbeeld van. Maar dat is bij Google+ niet het geval: zo duurde het heel lang voor er een app was.’

spookstad

Bij Google+ gaat het niet zozeer om het volgen van vrienden, maar om het integreren in kringen. Dit zijn groepen waarin mensen elkaar op internet kunnen ontmoeten. Dit kunnen ook bedrijven zijn. Google+ bestaat daarom niet alleen als consumentenversie, maar er is ook een versie voor bedrijven. Hierin zijn nog meer diensten van Google gekoppeld en deze blijft wel bestaan.

Vanaf de lancering groeide het aantal gebruikers al snel en een jaar later waren het er wereldwijd ongeveer 250 miljoen. Het probleem was en bleef echter dat deze gebruikers nauwelijks van het platform gebruikmaakten. In februari 2014 noemde The New York Times de dienst daarom ‘een spookstad’. Begin 2012 bleek dat Facebook bezoekers 135 keer zo lang op de site of app wist vast te houden als Google+.

Dit verbeterde ondanks verschillende updates niet en het wekt dus geen verbazing dat Google stopt met de dienst. De manier waarop dit aangekondigd werd echter wel. In oktober 2018 liet Google weten in 2019 te stoppen met het platform, omdat er door The Wall Street Journal was geconstateerd dat Google een datalek had verzwegen waarbij de privacy van 52,5 miljoen gebruikers bedreigd werd.

Die reden keert nu niet terug in de motivatie die Google aan gebruikers geeft voor het beëindigen van de dienst: volgens het techbedrijf stopt Google+ vanwege de afname van het aantal gebruikers en het feit dat het op die manier lastig is om ‘te voldoen aan de verwachtingen van de consumenten’. Die hebben nog tot 2 april de tijd om de content die ze op het platform hebben staan te downloaden. Daarna verdwijnt deze volgens Google van het internet.

geen stagnatie

Het verdwijnen van Google+ en de recente kritiek op Facebook betekent volgens Elja Daae niet dat sociale media op hun retour zijn. ‘Zeker niet. Want jongeren gebruiken Facebook dan misschien wel wat minder, Instagram groeit daarentegen als een razende. Bedenk ook dat Facebook in Europa wel veel kritiek krijgt, maar in de rest van de wereld groeit het platform nog gewoon.’

De cijfers geven Daae gelijk: het aantal gebruikers van Facebook in Europa neemt af, in totaal waren er in december 2018 wereldwijd anderhalf miljard gebruikers, ongeveer net zoveel als WhatsApp. Ook Instagram zit nog steeds in de lift: dit platform telde eind 2018 ongeveer een miljard gebruikers. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Gezondheidsraad: volumeknoppen in het hele land omlaag om gehoorschade te voorkomen

Verlaag het maximale geluidsniveau van versterkte muziek van 103 naar 100 decibel. Dat adviseert de Gezondheidsraad. Aanleiding voor het advies is een onderzoek naar beginnend gehoorverlies onder kinderen.

Afbeelding

Annie woont in haar slaapkamer om te bezuinigen op energieverbruik: ‘Maar ik kom echt niets tekort’

Annie Snieder (76) is in haar slaapkamer gaan wonen, zodat de kachel in de woonkamer niet aan moet. Maar klagen zal ze nooit doen. ‘Water, brood en onderdak; nou, heel veel mensen hebben dat niet.’

Afbeelding

Raad van State: asielzoeker moet dwangsom kunnen afdwingen bij rechter

Doet de IND langer dan de wettelijke termijn over een asielbesluit? Dan moeten asielzoekers via de rechter een dwangsom kunnen eisen. De wet die die mogelijkheid afschafte, is in strijd met het Europees recht.

Afbeelding

Twintig miljoen extra beschikbaar om het openbaar vervoer toegankelijk te maken voor mensen met beperking

In de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt nu 10 miljoen euro gereserveerd. Dat is niet genoeg, vinden Kamerleden Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) en Lisa van Ginneken (D66).

Afbeelding

Boetevrij lenen bij de bibliotheek: ‘We moeten af van de strenge mevrouw achter de balie’

Een boete betalen bij het te laat inleveren van boeken? Bij veel bibliotheken hoeft dat niet meer. ‘We willen geen vervelende discussies meer voeren over 20 cent boete.’

Afbeelding

Prijs van duurzame woningen schiet omhoog, blijkt uit cijfers van het Kadaster

De verkoop van minder energiezuinige huizen blijft juist achter. Dat blijkt uit onderzoek van het Kadaster, het instituut dat de eigendom van woningen vastlegt.