Parkeervergunning kost steden en toeristen geld

Amsterdam
Waarom heeft u het parkeerbeleid in Amsterdam onderzocht?
‘Parkeren gaat veel mensen aan en het economische aspect daarvan boeit me. Er gaat behoorlijk wat geld in om, blijkt nu ook weer. Kijken hoe een bepaalde markt functioneert, heb ik altijd al interessant gevonden. In dit onderzoek kon ik veel data gebruiken vanuit de universiteit en die gegevens ben ik gaan combineren. Dat was best een puzzel.’
Wat heeft u ontdekt?
‘De prijzen van Amsterdamse parkeervergunningen zijn veel lager dan je op basis van de markt zou verwachten. Autobezitters met een vergunning betalen jaarlijks zo’n drieduizend euro minder dan de gemiddelde marktprijs. De relatief lage parkeerkosten voor bewoners stimuleren autobezit, waardoor de gemeente eigenlijk nog meer parkeerplaatsen moet aanleggen. Dit kost de gemeente op jaarbasis ongeveer 3,5 miljoen euro. Mensen die dan met de auto naar de stad komen, moeten daardoor meer betalen.
Ik heb dit onderzocht voor Amsterdam, maar het zal in vergelijkbare mate ook gelden voor andere (grote) steden.’
Waarom zijn de verschillen zo groot tussen betalende bezoekers en bewoners?
‘Bezoekers zijn bereid meer te betalen. Zij zijn er maar een dag, dus zullen ze sneller een hoog tarief betalen dan bewoners, die dat voor een heel jaar moeten doen. Als bewoners de marktprijs zouden betalen, zou hun tarief met drieduizend euro stijgen. De aanleg van parkeerplaatsen, zeker ondergronds, is nu eenmaal behoorlijk duur. In gebieden waar bewoners en stadsbezoekers concurreren om dezelfde parkeerruimte, draaien de bezoekers dus nu uiteindelijk op voor de hogere parkeerkosten. Het is aan de politiek of ze hier iets aan wil doen.’
Is goedkoop parkeren bij je eigen huis niet gewoon een basisrecht?
‘Dat is lastig. Aan de ene kant heb ik sympathie voor automobilisten, want autorijden is in Nederland gewoon al duur. Als je dan ook nog voor veel geld moet parkeren, is dat allesbehalve fijn. De andere kant is wel dat er ook veel negatieve effecten aan autorijden kleven. Denk aan geluidsoverlast en stank. Die hebben een prijs en minder auto’s in de stad is dus niet verkeerd. Overigens worden die negatieve effecten van autobezit al betaald met accijnzen op brandstof.’ <