Ook een dictee kan buiten: ‘Het voelt alsof je spelletjes speelt en toch leer je’
Elke dag buiten les krijgen, dat is het opvallendste element in het nieuwe onderwijsconcept FONK. Van pompoenen planten leren kinderen meten, samenwerken én doorzetten, want als je de pompoenwedstrijd wilt winnen, moet je de planten ook in de zomervakantie water geven.
‘Kabouter Wouter wil een huisje’, zegt kleuterjuf Monique Dames. Ze heeft in haar hand een stoffen kaboutertje. Voor haar op het schoolplein staat een kartonnen doos met grote houten blokken. De juf vraagt aan het groepje kleuters dat om haar heen staat of ze huisjes willen bouwen van drie kubussen en één driehoek. Alle huisjes moeten verschillend zijn. De kinderen gaan enthousiast aan de slag. Ze rennen heen en weer tussen de blokkendoos en het amfitheater van stoeptegels waarop ze de huisjes moeten bouwen. Als ze uitgebouwd zijn, bekijkt Dames alle huisjes uitgebreid met de kinderen. ‘Zijn er huisjes die op elkaar lijken?’, vraagt ze, en ‘wat is het hoogste huisje?’ Bij een huis dat uit te veel blokken bestaat, vraagt ze of het één of ..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .