De goededoelensector kan veel efficiënter. ‘29 verschillende goede doelen voor schildpadden is gênant’
Zowel goede doelen als donateurs kunnen hun euro’s veel efficiënter en doelgerichter uitgeven, zag Mathys van Abbe. Met zijn platform Kinder wil hij hen daarbij helpen. ‘Veel organisaties zoeken alles zelf uit en delen lessen niet met de ‘concurrentie’. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat.’
-
- Rimme Mastebroek aangepast 22 februari 2021 19:12

Statushouders aan het werk bij een re-integratiebedrijf. Het is lastiger fondsen werven voor hulp aan deze groep.
(beeld anp / Jerry Lampen)Amsterdam
Al zijn hele volwassen leven zit Mathys van Abbe (46) in de ‘tech’. Maar het vaderschap – de op een Amsterdamse woonark woonachtige Van Abbe heeft vier kinderen – nuanceerde die focus. ‘Zo duid ik dat achteraf tenminste’, lacht Van Abbe. ‘Ik wilde mij met meer nobele zaken bezighouden dan alleen slim geld verdienen.’
Nadat hij met een van zijn technische platforms Serious Request, de inzamelingsactie van radiozender 3FM, aan een flink aantal donaties hielp, werd hij verder de goededoelenwereld ingezogen. ‘Ik zag bijna overal dat er enorm veel geld en energie opging aan fondsenwerving en dat het geld dat binnenkomt niet altijd goed wordt uitgegeven. Goede bedoelingen zijn overal, maar projecten stranden omdat er vooraf niet goed o..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .