Luister naar

‘Sleepwagens’ gaan afval in de ruimte opzuigen

Nieuws
Het Europese ruimteagentschap (ESA) trekt 86 miljoen euro uit voor een bijzondere missie: rondzwevend ruimteafval verwijderen met een soort ruimtesleepwagen. Dat is nodig omdat het op de ‘snelwegen’ rond de aarde nu wel héél druk begint te worden.
George van Hal / vk
donderdag 3 december 2020 om 03:00

Parijs

Als een inktvis die een prooi vangt, maar dan hoog boven de aarde, in het duister van de ruimte. Zo ziet het er ongeveer uit wanneer een ruimtesleepwagen van de Zwitserse start-up ClearSpace een stuk ruimteafval uit de hemel trekt. De sleepwagen is nog in de ontwikkelingsfase. Het ESA betaalt 86 miljoen euro aan ClearSpace om rond 2025 de eerste puinruimmissie te lanceren.

kosmische vluchtstrook

Tijdens de eerste missie moet de takelwagen een deel van een Europese Vega-raket verwijderen dat 112 kilogram weegt, grofweg het formaat en gewicht van een reguliere satelliet. Dat afgedankte onderdeel vliegt momenteel in een zogeheten kerkhofbaan om de aarde, een kosmische vluchtstrook, waar de kans op botsingen met actieve satellieten en andere onderdelen het kleinst is. Dat ongebruikte delen daar geparkeerd worden, is internationaal via de VN afgesproken. In dergelijke banen kunnen de onderdelen in theorie miljoenen jaren blijven zitten.

Intussen zweven er echter bijna 30.000 stukken ongebruikt ruimtespul om de aarde, overigens niet alleen op dergelijke vluchtstroken geparkeerd. Steeds vaker moeten satellieten daarom koerscorrecties uitvoeren om botsingen te voorkomen. In 2019 weken ESA-satellieten bijvoorbeeld 21 keer uit en in 2020 tot nog toe 12 keer. Afgelopen september moest zelfs het internationale ruimtestation ISS zijn baan iets aanpassen om een botsing te voorkomen. Dergelijke manoeuvres komen vaker voor. Sinds het ruimtestation eind 1998 werd gelanceerd, gemiddeld iets vaker dan eens per jaar.

Nu bedrijven als SpaceX en Amazon de komende jaren duizenden internetsatellieten willen lanceren, neemt de kans op botsingen toe. Vandaar dat ruimtevaartorganisaties als ESA op zoek zijn naar puinruimopties. De hoop is dat ClearSpace daarin een belangrijke rol kan vervullen.

De ruimtesleepwagens van ClearSpace zijn ontworpen voor eenmalig gebruik. Na een vangst sleept het schip het afval én zichzelf terug naar de aarde. Bij het binnenvliegen van de atmosfeer worden sleepwagen en afval door wrijving zó heet dat ze opbranden voordat ze het oppervlak bereiken. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Agenten met machinegeweren bewaken de Dom in Keulen rond Kerst en Nieuwjaar na de ontdekking van aanslagplannen van ISIS-Khorasan.

ISIS heeft Europa nog steeds in het vizier voor aanslagen als die in Rusland

In heel Europa zijn veiligheidsdiensten in staat van paraatheid. Want de aanslag in Moskou was niet het enige plan van ISIS. Het heeft Europa weer stevig in het vizier, te beginnen met kerken.

‘Je kunt aan je vlucht een CO2-uitstootcijfer hangen, maar wat zijn de precieze gevolgen dan?'

Waarom we toch blijven vliegen ondanks schaamte. 'Zet op een rij wat je belangrijkste waarden zijn'

Vliegschaamte blijft een dingetje, van de 18 tot 65-jarigen heeft 1 op de 5 er last van. Waarom blijven we vliegen, terwijl we weten dat het het klimaat fors schaadt?

De brug over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend ligt midden in de A7, en is verreweg de belangrijkste verkeersader in het gebied.

Motorambulances en speedpedelecs om de file te omzeilen: de brug over de A7 wordt verbouwd

De verkeersoverlast in Noord-Holland zal gigantisch zijn zodra Rijkswaterstaat begint met de versteviging van een brug, midden in de A7. Artsen en verpleegkundigen maken zich zorgen over de gevolgen voor de spoedzorg.

Boerenprotest dinsdagmorgen in Brussel.

EU-landen komen boeren ongekend snel tegemoet, GroenLinks spreekt van 'symboolpolitiek'

De EU-landen zijn akkoord met een serie maatregelen die tegemoetkomen aan de protesten van boeren. De milieueisen om EU-landbouwsubsidies te krijgen worden versoepeld, kleinere landbouwbedrijven worden helemaal niet meer gecontroleerd.

Het gezin Laan, met rechtsboven Henk-Willem en daaronder zijn gehandicapte zoon Joas pleit voor betere toiletvoorzieningen voor mensen als Joas. ‘We hopen dat het balletje nu snel verder gaat rollen.’

Waar verschoon je onderweg een ernstig gehandicapt kind? 'Soms moet het in de bosjes'

Naar de wc gaan tijdens een dagje uit levert kinderen en volwassenen met een ernstige beperking veel gedoe op. Ze hebben vaak een ruimte nodig waarin ze liggend verschoond kunnen worden. Maar die zijn er nauwelijks.

Anniek Pheiher leidt een trainingssessie voor activistische beleggers bij The Field in Leiden.

Klimaatactivistische beleggers trainen voor de confrontatie met CEO's: 'Ik wil ja of nee horen'

In de aanloop naar het aandeelhoudersseizoen stoomt Milieudefensie honderden klimaatactivisten klaar om een duurzamer beleid af te dwingen bij bedrijven. Actrice Anniek Pheifer traint de activistische beleggers.