Goed onderwijs zet niet het kind, maar de leraar centraal
Wat gebeurt er als je leraren simpelweg de tijd geeft om les te geven? Op de Amsterdamse Alan Turingschool loopt ziekteverzuim terug en gaan leerlingen met sprongen vooruit.
- Rik Kuiper / vk aangepast 08:44

Bootsma en Naaijkens worden overstelpt met vragen van collega’s die willen weten hoe hun Amsterdamse school zo’n succes werd.
(beeld Klaas Jan van der Weij)Amsterdam
Ga eens twee uur om tafel met Eva Naaijkens en Martin Bootsma. Vraag ze hoe het onderwijs in Nederland eruitziet. Ze zullen haarfijn uitleggen wat er allemaal mis is.
‘Zes van de tien scholen hebben geen visie’, zegt Naaijkens.
‘Leraren hebben geen tijd om lessen voor te bereiden’, zegt Bootsma.
‘Scholen lopen te veel achter hypes aan’, zegt Naaijkens.
Toch hebben ze geen somber verhaal te vertellen, want ze komen met een oplossing. En die oplossing lijkt op de Alan Turingschool in Amsterdam, waar ze sinds vier jaar samen de scepter zwaaien, goed te werken. De werkdruk daalde, evenals het ziekteverzuim. Ouders zijn buitengewoon tevreden over de basisschool in de wijk Wittenburg, die niet als makkelijk bekendstaat. Geïnteresseerden u..
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en lees dit artikel gratis
Bij het aanmelden gaat u akkoord met onze privacyverklaring en de algemene voorwaarden .