Van 'Moffengedrocht' tot Pierre Audi, operageschiedenis in het kort

Pierre Audi (rechts) geeft een jubileumboek over het vijftigjarig bestaan van De Nationale Opera aan prinses Beatrix. Dat gebeurde na afloop van het Opera Gala in Amsterdam op 6 november 2015. Muziek
Pierre Audi (rechts) geeft een jubileumboek over het vijftigjarig bestaan van De Nationale Opera aan prinses Beatrix. Dat gebeurde na afloop van het Opera Gala in Amsterdam op 6 november 2015. | beeld anp / koen van weel
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
‘Moffengedrocht’ zo kwalificeerde een Amsterdamse krant Die Zauberflöte van Wolfgang Amadé Mozart die in 1792 in Amsterdam zijn Nederlandse première beleefde.

Gevolg? Na één opvoering verdween in feite de allereerste musical van de muziekgeschiedenis van het Amsterdamse schouwtoneel. En kwam de volgende avond de natuurlijk stuk-ken beter maar inmiddels totaal vergeten klucht De Malabaarse weduwe ervoor in de plaats.

Deze kwalificatie over Mozarts allerlaatste opera komt aardig in de buurt van de opmerking van Oostenrijks keizerin Maria Louisa over ­Mozarts opera Il Clemenza di Tito ook uit 1791: una porcheria tedesca, een Duitse zwijnenstal.

Echter, anders dan in Amsterdam hield Il Clemenza wel een poos stand. Dit moest ook wel aangezien Oostenri …
Dit is 11% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief