Leve de variatie!

Feike Asma aan het orgel van de Oude Kerk in Amsterdam, een schilderij uit 1992 van Joop Hoogduin. | Beeld uit besproken boek Muziek
Feike Asma aan het orgel van de Oude Kerk in Amsterdam, een schilderij uit 1992 van Joop Hoogduin. | Beeld uit besproken boek

Piet van Egmond en Feike Asma. Twee namen die bij oudere orgelliefhebbers allerlei herinneringen bovenhalen. Deze maand is het precies honderd jaar geleden dat beide musici werden geboren, Van Egmond op 14 april, Asma op 21 april 1912.

Overal in het land worden de organisten herdacht. Met concerten, bijeenkomsten en - zoals bij Asma - een boek. Een uitgave die deze eigenzinnige musicus recht wil doen. Want dat is volgens de schrijvers in het verleden vaak niet gebeurd . Van Egmond en Asma waren in hun tijd opvallende organisten. Tegen de officiële orgeltrend van hun tijd, die gericht was op herleving van de barok en op een meer historisch verantwoorde interpretatie, of wat daarvoor door moest gaan, hielden ze vast aan een romantisch klankideaal. Het leverde hen onder het grote orgelpubliek veel bijval op. In die jaren …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?