Hector Berlioz componeerde als een expressief schilder

Het werk van Hector Berlioz staat in geen enkele traditie en hij kreeg nauwelijks navolgers. Muziek
Het werk van Hector Berlioz staat in geen enkele traditie en hij kreeg nauwelijks navolgers. | beeld Harmonia Mundi
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De honderdvijftig jaar geleden overleden Hector Berlioz (1803-1869) wordt tegenwoordig gezien als een belangrijke en baanbrekende componist, maar tijdens zijn leven dachten veel mensen daar heel anders over.
Toen de nog jonge Franse toondichter zijn eerste proeve van bekwaamheid opstuurde naar de jury van de prestigieuze Prix de Rome werd die poging gekwalificeerd als: ‘muzikaal prutswerk’, ‘onuitvoerbaar’ en zelfs ‘gevaarlijk’. Berlioz was echter een doorzetter en de vierde keer had hij meer succes bij de juryleden. Het leverde hem een reis naar Rome op waar hij zich ‘voornamelijk verveelde.’ Later bleek deze vijftien maanden durende Italiaanse trip Berlioz wel degelijk te hebben beïnvloed: in werken als Harold en Italie, Roméo et Juliette, Le carnaval romain, Béatrice et Bénédict en Benvenuto Ce …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?