Componist Willem Jeths wordt zestig jaar: ‘We mogen weer vanuit het hart componeren’

Willem Jeths: ‘De psychologie die onderhuids al in mijn muziek aanwezig was, kwam steeds meer aan de oppervlakte.’ Muziek
Willem Jeths: ‘De psychologie die onderhuids al in mijn muziek aanwezig was, kwam steeds meer aan de oppervlakte.’ | beeld Suzanne Blanchard
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Componist Willem Jeths wordt zestig jaar. ‘We mogen weer vanuit het hart componeren.’ Morgen wordt hij zestig: Willem Jeths, van 2014 tot 2016 onze allereerste Componist des Vaderlands. Op dit moment is hij pas teruggekeerd uit de Verenigde Staten, waar hij composer in residence was bij het Staunton Music Festival in Virginia. Een gesprek over spiritualiteit, over geopolitieke invloeden op de kunst en over onze levenslange zoektocht naar ‘de waarheid’.

In 2015 werd Willem Jeths getriggerd door een expositie in het Venetiaanse Palazzo Fortuny. La divina marchesa (De goddelijke markiezin) was samengesteld uit een selectie kunstwerken en portretten rondom Luisa Casati Stampa di Soncino (1881-1957). Jeths: ‘Ik dacht: daar wil ik heen. Want het voelde meteen als een mogelijk interessant opera-onderwerp.’

De extravagante Luisa − wier missie erin bestond ‘een levend kunstwerk’ te zijn − poseerde veelvuldig voor kunstenaars uit de eerste helft van de twintigste eeuw: Kees van Dongen, ­Giovanni Boldini, Romaine Brooks … Jeths: ‘Kunstenaar Léon Bakst …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?