Kristian Bezuidenhout laat veelkleurigheid van Mendelssohns vroege werken horen
Kristian Bezuidenhout, Freiburger
Barockorchester o.l.v. Pablo Heras–Casado. Harmonia Mundi
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) begon op zeer jonge leeftijd te componeren. Zijn vroegste werken zijn echter nogal overvleugeld door de concerten en de symfonieën die hij later schreef. Het is meer dan terecht dat het Freiburger Barockorchester zich gestort heeft op Mendelssohns eerste symfonie en zijn tweede pianoconcert.
Het is nauwelijks te bevatten dat de componist nog maar vijftien jaar oud was toen hij zijn eerste symfonie schreef. De muziek is rijk en gelaagd en de maker moet toen al een beschouwende inslag en een rijk gevoelsleven hebben gehad. Gelukkig kon Mendelssohn zijn jeugdige energie en zijn onstuimige levenslust ook kwijt in zijn werk. Het Freiburger Barockorkester, al meer dan dertig jaar gespecialiseerd in barok en klassiek op authentieke instrumenten, weet wel raad met Mendelssohns vroeg-romantische muziek.
Ook oudere instrumenten kunnen warm klinken zo laat het orkest onder leiding van de Spaanse dirigent Pablo Heras–Casado horen. De virtuoze musici krijgen ruimschoots de gelegenheid om te excelleren in soms adembenemend snelle passages die beheerst, maar bezield worden gespeeld.
Blaasinstrumenten en strijkers tonen beurtelings en gezamenlijk de veelkleurigheid van Mendelssohns composities.
Kristian Bezuidenhout (1979) is de ideale vertolker van dit Sturm und Drang-repertoire. De Zuid-Afrikaanse toetsenist speelt op een Erard fortepiano uit 1837. Het instrument heeft een voor een fortepiano volle en heldere klank. Mendelssohn voerde dit werk zelf ooit uit op een vergelijkbaar instrument.
Bezuidenhout is een grootmeester in het tot leven brengen van de fortepiano en hij benut de mogelijkheden maximaal. De combinatie van vingervlugge virtuositeit en het aanbrengen van dynamische contrasten maakt dit album tot een feest om naar te luisteren.
Bezuidenhout en het Freiburger Barockorchester strijden niet om de aandacht, maar halen het beste in elkaar naar boven.
+ authentieke vertolking van Sturm und Drang-repertoire.
+ goede uitvoering van minder vaak gespeeld werk.