Viral: Hartverwarmend Canadees welkom voor vluchtelingen

Media
beeld Justin Trudeau
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Wat trekt de aandacht op sociale media? Vandaag: de Canadese #WelcomeRefugees-campagne verdient vijf sterren.

‘Omdat het 2015 is’, dat is de slagzin waarmee de Canadese premier Justin Trudeau zijn vernieuwingen dit jaar glimlachend aankondigde. Zijn campagne #WelcomeRefugees laat een licht van positiviteit en transparantie over het zware vluchtelingenonderwerp schijnen. Hij lijkt 2015 inderdaad voorbeeldig goed te begrijpen.

‘Vanavond stappen ze uit het vliegtuig als vluchtelingen. Maar ze lopen deze terminal uit als permanente inwoners van Canada.’ Premier Trudeau verwelkomt persoonlijk de eerste Syrische vluchtelingen die aankomen in Toronto, Canada. Met warme winterjassen, zorgpassen en brede grijnzen wordt de eerste lichting voorbereid op hun Canadese avontuur. Het filmpje dat AJ+ (een online platform van al Jazeera Media) daarover maakte, wordt in Europa inmiddels enthousiast gedeeld.

Gek is dat niet. De positiviteit die Canada met de vluchtelingen associeert, is voor veel Europeanen nieuw en een verademing. Het AJ+ filmpje is een voorbeeld van het offensief van de mediagenieke Trudeau. Al voor zijn benoeming gebruikte hij sociale media om zijn politieke beloften en resultaten uit te leggen. Schattige familiefoto’s te delen. Dat zijn uiterlijk hem een plek in de Vogue oplevert, helpt wellicht een handje. Maar deze campagne gaat veel verder dan die inkijkjes. De regering van Trudeau weet heel goed hoe ze in 2015 moet communiceren. #WelcomeRefugees is het bewijs.

Canadese kinderen verwelkomen Syrische kinderen in hartverwarmende video’s: viral. De voorzitster van Trudeau’s liberale partij geeft instructies voor Canadezen hoe ze kunnen helpen: viral. Het onthaal van de vluchtelingen op het vliegveld met Trudeau zelf als middelpunt: viral.

Daarachter zit de link naar de website canada.ca/refugees. Een website waarop simpel en helder aan de Canadese inwoners het vluchtelingenplan wordt uitgelegd. Met cijfers, concrete kosten, kaarten van deelnemende gemeenschappen. Hoeveel Syriërs zijn aangekomen? 882. Hoeveel permanente visa’s zijn er uitgegeven? 1593. Hoeveel kost het? Dat staat in een infographic (afbeelding met cijfers) verwerkt. Verhalen van de Syriërs worden geëtaleerd. Gemeenschappen adopteren vluchtelingen niet als verloren puppy’s, maar als ambassadeurs. Een fijn geweven – online én offline – mantel van liefde en transparantie.

Misschien kan Rutte de modelstatus van Trudeau niet wegdragen. Maar zou die transparantie en positiviteit hier ook niet welkom zijn?

Bijlagen

Video Het Aj+ filmpje
Het Aj+ filmpje
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief