Vanavond op TV: 'Laat migranten werken, zodat ze integreren'

Media
beeld vpro
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
De documentaire Matchmakers in migratie vertelt het verhaal van een Turks-Koerdische migrant, die door samenwerking met andere migranten de VS verovert met zijn yoghurtmerk. Door het succesvoorbeeld van zijn zuivelfabriek wil hij ondernemers stimuleren ook migranten in dienst te nemen.

In 2005 koopt Kamdi Ulukaya, zoon van Turks-Koerdische ouders, een verlaten yoghurtfabriek in de staat New York. De sluiting van de fabriek had een grote impact op de lokale werkgelegenheid. Hij begint met vijf werknemers, maar binnen tien jaar groeit zijn Griekse yoghurtmerk Chobani uit tot een bedrijf met een miljardenomzet. Bijzonder is dat zijn onderneming voor 30 procent uit vluchtelingen en migranten bestaat en dat werknemers die fulltime werken, aandelen kunnen kopen. In het plaatsje Utica, in de staat New York, waar veel migranten werkzaam zijn, bloeit de lokale economie op.

Inmiddel …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?