TV Vooraf: China kijkt met je mee

Media
beeld vpro / Adri Schrover
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Met dat Nederlanders vaker via internet hun aankopen doen, stijgt de leegstand in de winkelstraten. Webshops als Amazon, eBay en Bol.com krijgen op hun beurt weer concurrentie vanuit China.

Moet de Nederlandse consument zich zorgen maken over de opkomst van AliExpress, een dochteronderneming van de Chinese onlineshoppinggigant Alibaba? Die vraag staat zondagavond centraal in de Tegenlicht-aflevering ‘Shoppen volgens China’. Met dat een Europese klant goedkope spullen bij de Chinese webwinkel bestelt, krijgt niet alleen Alibaba waardevolle informatie in handen. De Chinese overheid krijgt er ook toegang toe.

Toegegeven, Amerikaanse internetbedrijven zoals Facebook, Google en Amazon, houden het onlinegedrag van hun gebruikers ook nauwlettend in de gaten. Ze weten daardoor meer van …
Dit is 19% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?