ND en EO beginnen journalistieke onderneming

Media

De Evangelische Omroep en het Nederlands Dagblad beginnen samen een nieuwe, journalistieke onderneming. 

Barneveld

Het Commissariaat voor de Media heeft deze week toestemming gegeven voor de publiek-private samenwerking. Volgens directeur-uitgever Rinder Sekeris van het Nederlands Dagblad is het voor het eerst dat een landelijk dagblad en een publieke omroep op deze manier de handen ineenslaan.

Het Commissariaat houdt toezicht op tv- en radio-omroepen en niet op kranten; de organisatie heeft dus alleen naar het voorstel gekeken van de kant van de EO, vertelt een woordvoerder. ‘Volgens het Commissariaat passen de plannen bij de taak van de omroep.’ Meer wil hij er niet over kwijt.

Alexander Pleijter, lector Journalistiek en innovatie aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg, noemt de samenwerking tussen de EO en het ND ‘opzienbarend’. ‘Van zo’n samenwerking zijn nog niet veel voorbeelden. De NCRV en de Volkskrant hebben een aantal jaren geleden samen 'Hart en Ziel' gemaakt. In de Volkskrant verscheen een bijlage met die naam, de NCRV maakte een serie over dezelfde thema’s. Die samenwerking heeft niet lang bestaan. Maar ik denk dat dit iets heel anders gaat worden.’

twintigers

Met de onderneming moet een nieuw publiek worden bereikt met christelijke journalistiek, via nieuwe, innovatieve media. In mei zal een eerste nieuwsconcept worden geïntroduceerd, dat is gericht op de zogenaamde millenials, de twintigers en dertigers. Hoe dat product er precies komt uit te zien, kan Sekeris nog niet zeggen. ‘We moesten eerst toestemming van het Commissariaat hebben. Nu kunnen we echt iets gaan ontwikkelen.’

Volgens Arjan Lock, directeur van de EO, gaat het om een combinatie van print en online. ‘Het hoofdbestanddeel zal online zijn.’

De EO en het ND besloten tot de stap vanwege het sterk en snel veranderende medialandschap. Lock: ‘In deze tijd is samenwerking belangrijker dan elkaar vliegen afvangen. Christenen moeten elkaar vinden om een helder, onderscheidend geluid te laten horen. Daarnaast staat de kwaliteitsjournalistiek onder druk. Kranten hebben het moeilijk, maar ook de omroepen hebben te maken met forse bezuinigingen.’

Zowel de Evangelische Omroep als het Nederlands Dagblad bereikt momenteel niet elke potentiële doelgroep, volgens Rinder Sekeris. ‘Mensen onder de 45 jaar nemen bijna geen klassiek krantenabonnement meer. Tegelijk blijft er wel behoefte aan duiding van nieuws en daarmee aan journalisten. De uitdaging zit dus in de vorm.’ Lock: ‘Wij bereiken de jongeren wel, maar niet met journalistieke onderwerpen. Die worden met name op NPO 2 uitgezonden, en die zender heeft toch een oudere groep kijkers. Jongeren vind je vooral online.’

Met nieuwe, vooral digitale vormen, hopen beide partijen nieuwe doelgroepen te bereiken. Zowel de EO als het ND zet personeel in voor de nieuwe onderneming, maar er zullen ook nieuwe mensen worden aangetrokken. Lock: ‘Het moet niet alleen een samenvoegsel van EO’ers en ND’ers worden. Het moet echt iets nieuws worden, dat niet de geur van EO en ND heeft. Vandaar dat we er ook een aparte onderneming voor oprichten.’

Volgens Alexander Pleijter, lector Journalistiek en innovatie, is het niet zo vreemd dat een omroep die wordt gesubsidieerd door de overheid gaat samenwerken met een krant. ‘De scheiding is in Nederland niet zo strikt tussen publiek en commercieel. Een omroep werft leden en beweegt zich daarmee eigenlijk ook op de commerciële markt; dat is niet veel anders dan dat het ND abonnees werft. Het vreemde is dat gedrukte media in Nederland geen subsidie van de overheid kunnen krijgen.’ De samenwerking past volgens Pleijter in de plannen van Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. ‘Dit is een verkapte manier om kranten mee te laten profiteren van subsidie zonder dat je het bestel helemaal op de kop moet gooien.’ <

Bijlagen

Persbericht
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief