Met Dag6 willen EO en ND jonge christenen bereiken

Dag6-teamleden Kees-Jan Mulder, Femmeke Riezebosch, Adriënne Simons en Daniël Gillissen. Media
Dag6-teamleden Kees-Jan Mulder, Femmeke Riezebosch, Adriënne Simons en Daniël Gillissen. | beeld Sjoerd Mouissie
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Dag6 is de nieuwe naam van het journalistieke medium dat EO en het Nederlands Dagblad hebben opgericht. Dit najaar wordt de app gelanceerd en verschijnt het eerste geschreven magazine.

Amersfoort

Dag6 verwijst naar de zesde scheppingsdag, waarop de mens geschapen is. ‘Die mens maakt fouten, doet dingen verkeerd, maar blijkt ook creatief te zijn en in staat tot samenwerken. En juist dat samenwerken doen we met hart en ziel’, zei Adriënne Simons, redacteur en spil van Dag6 vrijdagavond bij de presentatie van de naam.

Dag6 richt zich op christenen onder de 45. ‘De twintigers en dertigers en natuurlijk iedereen die op dezelfde manier als zij het nieuws volgt’, aldus Simons. Die leeftijdsgroep is bewust gekozen, omdat deze jongeren nauwelijks meer dagelijks een krant lezen, zegt Rinder Sekeris, directeur-uitgever van het Nederlands Dagblad. ‘Het probleem is niet dat ze niet lezen en ook niet dat ze geen interesse in journalistiek nieuws hebben. Maar als Nederlands Dagblad bereiken we hen nauwelijks, terwijl ze wel tot onze doelgroep behoren. We hebben dus naar een nieuwe vorm gezocht om hen te bereiken en hopen die met Dag6 gevonden te hebben.’

Volgens Sekeris is het product een nieuwe stap naar het einde van de krant als journalistiek massamedium. ‘We zijn begonnen met een papieren krant die voor iedereen is. Daarna kon je kiezen of je niet ook digitaal wilde lezen. Nu maken we meerdere producten en onderscheiden we diverse doelgroepen. Daarbij kan iedereen ook nog eens zelf bepalen welke journalisten hij of zij volgt. Daar steken we als EO en ND geld in, omdat we willen dat ook de nieuwe generatie christenen nieuws leest dat specifiek voor hen is geselecteerd en gemaakt.’

Naast het informeren van de doelgroep wil Dag6 de twintigers en dertigers ook in beweging krijgen, zegt Adriënne Simons. ‘Elke dag is nieuw, maar elke dag brengt ook nieuws. We willen met experts werken, die door de abonnees gevolgd kunnen worden. Maar die experts kunnen hen ook tot actie in de samenleving bewegen. De verhalen die ze doorgeven of zelf schrijven, moeten hoopvolle verhalen zijn waar mensen geïnspireerd door raken.’ Naast de app en een maandelijks magazine wil Dag6 ook via VR (Virtual Reality) mensen bereiken en aan het denken zetten. <

PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief