Mediahypes

beeld Novum / Rien van Zanen Media
beeld Novum / Rien van Zanen

Een van de beste programmas over de invloed van de journalistiek in Nederland is de rubriek Medialogica van de Humanistische omroep en de VPRO. De rubriek onderzoekt hoe mediahypes in ons land ontstaan en legt daarmee in het voorbijgaan een mooi stukje van de Nederlandse volksaard bloot.

Vanavond buigt de rubriek zich over de angst voor de Mexicaanse griep en vooral over de rol die viroloog Ab Osterhaus speelde in de media. De rubriek vraagt zich af hoe een mild griepje in 2009 kon uitgroeien tot de levensgevaarlijke Mexicaanse griep. De heisa rond Mexicaanse griep was een kostbare mediahype in Nederland. De overheid kocht voor miljoenen aan vaccinaties in om de angst voor een epidemie in te dammen, om ze later bijna allemaal af te schrijven omdat ze niet gebruikt werden. De kosten van deze miskoop: meer dan driehonderd miljoen euro. Een bizar hoog bedrag. De griep i …
PDF Print Stuur door

Elke dag onze nieuwsbrief?