Kunst in een snelkookpan
In de eerste aflevering, vorige week koos een driekoppige vakjury (Jasper Krabbé, Hester Alberdingk Thijm en Benno Tempel) uit honderd kandidaten de tien die goed genoeg zijn voor een echte rol in de show. Nu barst de strijd pas echt los: de kandidaten krijgen allerlei opdrachten en aan het eind van iedere aflevering beslist de jury wie door mag en wie zijn schildersezel, laptop of boetseerklei kan inpakken.
Het bekende recept dus. Maar, belooft Marc-Marie Huijbregts die met dit programma debuteert als AVRO-gezicht, de kritiek is altijd opbouwend en het wordt nergens vervelend. Dat neemt niet weg dat de formule niet voor iedereen uit de beroepsgroep geschikt is. Het was in dat opzicht een aardig sociaal experiment.
meedoen
De meeste kunstenaars zijn gewend om in eenzaamheid te werken en opeens worden ze met negen anderen in een redelijk krappe ruimte gezet waar ze onder tijdsdruk moeten presteren. Als je normaal tien kunstwerken moet maken voordat je tevreden bent, dan werkt dit niet. Die categorie viel dus vrij snel af. Maar het was leuk om te zien hoe sommigen juist boven zichzelf uitstegen in deze snelkookpan.
Kunstliefhebber Huijbregts Ik kan geen naam onthouden maar als iets me raakt dan moet ik het hebben was al fan van de Amerikaanse en Britse versie toen hij voor deze klus werd gevraagd. Het mooie aan dit programma is dat er alleen mensen aan meedoen die echt iets kunnen. Niets is leuker dan naar creatieve geïnspireerde mensen kijken.
teleurstelling
Zeker omdat er kunstenaars uit verschillende disciplines meedingen naar de hoofdprijs (een eigen meesterwerk geëxposeerd in het Gemeentemuseum) is het wel appels met peren vergelijken. Huijbregts: Dat is waar, videokunst laat zich lastig vergelijken met een olieverfschilderij, maar uiteindelijk gaat het erom of een werk je hart raakt. We hebben een vakkundige jury die haar beweegredenen goed onder woorden kan brengen. Als mijn tante tv kijkt, zal ze begrijpen waarom het ene werk beter geslaagd is dan het andere.
Voor Huijbregts zelf waren de opnames behoorlijk eng, erkent hij. Ik ben niet graag de brenger van slecht nieuws, maar ik moest wel het jurycommentaar voorlezen en melden wie door was en wie niet. Verschrikkelijk. Het moest er ook elke keer in een keer op staan, je kunt moeilijk tegen een kandidaat zeggen kun je die teleurstelling nog een keer overdoen. Dat heeft me wel een jaar van mijn leven gekost.
De Nieuwe Rembrandt, AVRO, Ned. 2, 20.25-21.05 uur