Hoe ons kijkgedrag verandert

Media
beeld Joost Hoving, Jeroen Jumelet
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Wanneer Baantjer vroeger op tv kwam, verzamelde het hele gezin zich rond de kijkbuis. Maar ons kijkgedrag is in een paar jaar drastisch veranderd: we kijken nu wanneer en hoe we dat zelf willen. ‘Ik verwacht dat er over tien jaar geen vaste programmering meer bestaat.’

Weinig dingen zijn in de laatste jaren zo snel en ingrijpend veranderd als het medialandschap. Hoeveel uren de gemiddelde Nederlander televisie kijkt, is niet drastisch toe- of afgenomen (zo’n drie uur per dag). Wanneer en hoe hij kijkt, is wel behoorlijk veranderd.
Vooral dat nu bijna overal in Nederland snel, draadloos internet beschikbaar is, heeft voor een ander kijkpatroon gezorgd, zegt Peter Nikken, specialist op het gebied van media en jeugd en verbonden aan het Nederlands Jeugdinstituut. Daardoor konden immers streamingdiensten als Netflix en Uitzending Gemist heel toegankelijk e …
Dit is 5% van het artikel.

Wil je doorlezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?