Terug naar de jaren zeventig
Het regent in Utrecht. De straten zijn nat en glimmen. Mensen lopen snel langs etalages. Een enkeling staat even stil, kijkend naar de laatste aanbiedingen, alle restanten weg voor de helft van de prijs, derde kledingstuk gratis staat er op de ramen geplakt. In de etalages en de winkels wordt ruimte gemaakt voor nieuwe kleren. De eerste poppen staan er al. Het ziet er vrolijk uit en hoewel het buiten soms nog herfstig lijkt, is het dus toch echt lente in modeland.
Melissa McDermott is buying director bij WE. Zij bepaalt wat er in de schappen ligt en belangrijker - wat er de mensen zien die langs de etalages lopen. Wat is opvallend het komende seizoen? Een sportieve look, zegt McDermott, met romantische elementen zoals kanten en gehaakte details. De felle kleuren die vorig jaar de etalages domineerden zijn volgens haar verdwenen. Ervoor terug komen poederige kleuren. Daarnaast zie we meer een mix tussen de verschillende kledingstijlen. De scheidslijn tussen casual en formeel verdwijnt naar de achtergrond. Daarvoor komt terug wat we urban chic noemen, een mix van deze stijlen.
parels
Hippies on holiday, zo noemt Paulien Straeter van warenhuisketen C&A de kledinglijn die nu in de winkels ligt. Daarin worden ook kledingstukken samengevoegd die niet bij elkaar lijken te horen. Een jaren tachtig parka in olijfkleur wordt gecombineerd met modieuze stukken, zoals denim shorts en spijkergilets. Die set wordt net zoals bij WE aangevuld met accessoires om een zomerse sfeer te creëren. Geborduurde details, parels en pailletten op blouses worden gecombineerd met gilets en cargo jeans. Tassen met etnische patronen of leren tassen met franjes maken de look compleet.
In Zweden, waar H&M, (Hennes staat voor voor haar in het Zweeds) het hoofdkantoor heeft, wordt ook de nadruk gelegd op details. De Nederlandse vertegenwoordigster van de Scandinavische kledinggigant, Annet Feenstra, legt uit hoe de Zweden denken over de lentemode. Voor dames draait dit voorjaar om een stoere uitstraling gecombineerd met een speelse, bohemiense stijl. Dus bloesjes met ruches, een top met kwastjes, suède leggings, maar ook jurken van katoenen voile. Om het af te maken mikt H&M op grote sieraden, riemen en dijhoge suède laarzen, platte loafers en sandalen.
Welke kleding uit is, daar wagen de vertegenwoordigsters van C&A en H&M zich niet aan. Te gevoelig, ze willen hun klanten niet in de gordijnen jagen. Dat vind ik zon nare vraag zegt Straeter. Ze wil zich meer richten op wat nieuw is in de rekken. De enige die er wel wat over wil zeggen is Melissa McDermott van WE: De strakke leren jasjes met rits zou ik vervangen door iets wat meer boller in het midden is en nauwer bij de randen en de kraag, de perfecto vorm.
kleuren
Een nieuwe lente gaat ook gepaard met nieuwe kleuren. Het kleurcoderingenbedrijf Pantone heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar van fuchsiapaars, hemelsblauw, felblauw en oranje. Pantone, dat groot aanzien geniet in de wereld van de grafisch ontwerpers en de mode doet dit soort voorspellende adviezen al jaren. Daarin worden ze braaf gevolgd door modeontwerpers. Tenzij ze dat niet doen, wat ook weer een sport aan het worden is.
De kleuren paars, oranje en rood en knalblauw komen ook in de collecties voor van C&A, WE en H&M voor. Die laatste maakt wel een eigen keuze. Waar WE het koraalrood naar voren schuift, komt H&M met zwart, mokka, gebroken wit en metaalkleur. C&A zet ook in op zwart-wit, met luchtige lijnen, naar houdt zich verder aan Pantones regels. Dus is er ook veel rood en blauw te zien in de collectie.
teksten
T-shirts en kleren met spreuken, de zogenoemde statement shirts, zijn het afgelopen jaar het modebeeld in geslopen. Het Britse blad Glamour heeft begin vorige maand veel fotos op de site gezet waarin bekende actrices shirts dragen met soms willekeurig lijkende uitspraken. Zo werd rapper Jay Z gefotografeerd met een shirt met de tekst Blame society, (geef de gemeenschap maar de schuld, red.) en actrice Millie Mackintosh droegt een exemplaar met de tekst No photos please, een hint naar de roddelfotografen die haar volgen.
Het kan dus niet anders dat die shirts metgrote lappen al of niet provocerende teksten het straatbeeld zullen gaan domineren. C&A heeft er voor de komende lente zelfs een hele collectie omheen gebouwd die het bedrijf Protest Riot noemt. Een duidelijke verwijzing naar het nieuws rond omstreden Russische punkband Pussy Riot. De riot-collectie bevat veel jeans en leer, aldus Paulien Straeter die het een zelfbewuste, strijdlustige look noemt.
man
Voor de man is de keuze altijd wat beperkter geweest. Deze lente wordt een klassieker voor de heren. WE zet dit seizoen de retro blazers in, van oorsprong een Amerikaans kledingstuk dat vooral gedragen werd op jachtclubs. De WE gaat daarmee voor de studentikoze preppy look, een voortzetting van de trend in pastelkleuren die ook voortkomt uit de Amerikaanse preppy mode. H&M gaat voor klassieke pasvorm en sportkleding. Met binnenstebuiten gekeerde zomen voor het sportieve accent, zegt Annet Feenstra.
Andere belangrijke trends zijn pilotenjacks en parkas, en lange voorjaarsjassen. Die jassen gaan over eenvoudige T-shirts, truien met een mesh-structuur of shirts met paisleyprint. Deze augurkvormige prints komen oorspronkelijk uit Iran en India en werden voor het eerst in de negentiende eeuw populair in Europa. Het geeft de mode een wat wilde look. In combinatie met allerlei accessoires van leer, haakwerk en kant hadden deze kleren ook makkelijk ergens diep in de jaren zeventig verkocht kunnen worden.
kleuren voor de lente en zomer
Volgens Pantone: helblauw, oranje, grijs/groen, fuchsiapaars
Volgens C&A: zwart, wit, blauw, rood, fluoriserende accenten
Volgens H&M: zwart, wit, mokka, gebroken wit, kaki, oudroze, citroengeel
Volgens WE: Alle pastelkleuren met de nadruk op koraal