Extra vitamine D om de winter door te komen

De Gezondheidsraad hanteert een terughoudend beleid voor het gebruik van vitamine D-pillen. Leven
De Gezondheidsraad hanteert een terughoudend beleid voor het gebruik van vitamine D-pillen. | beeld istock, nd
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie
Loop in de winter regelmatig een kwartiertje buiten, adviseert huisarts Petra Elders. Een depressief gevoel, lusteloosheid en vermoeidheid. Klachten die vooral opspelen in de winter, nu de dagen donkerder zijn en we minder zonlicht zien. Ze kunnen duiden op een vitamine D-tekort. Is het nodig om meteen aan de vitaminepillen te gaan, of kun je het ook op een natuurlijke manier oplossen?

Vitamine D zorgt voor sterke botten en een goede werking van de spieren. Het is nodig om calcium uit voeding in het lichaam op te nemen. Daarnaast speelt het een rol bij de werking van het immuunsysteem, oftewel de weerstand. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, maar het zit ook in voedsel: vette vis en eieren en in mindere mate in vlees. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd. Er zijn twee varianten: D2 (plantaardig) en D3 (dierlijk).

De vitamine staat volop in de schijnwerpers en er wordt veel onderzoek naar gedaan. ‘In 2016 verschenen 4 …
Dit is 5% van het artikel.
Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?