Droom van plastic

Lize en Tamara Brandemann spelen iedere dag met hun barbiepoppen.  |foto rufus Leven
Lize en Tamara Brandemann spelen iedere dag met hun barbiepoppen. |foto rufus

Barbie is jarig. De pop met de blonde haren, lange benen en wespentaille viert 9 maart haar vijftigste verjaardag . Barbie ontving behalve lof ook veel kritiek, maar ze schittert nog steeds. Overal ter wereld spelen meisjes met haar. Wat is het geheim achter het succes van Barbie? Hoe ziet de toekomst van de pop eruit?

In zwartwit badpak en met een blonde paardenstaart deed Barbie in 1959 haar intrede in de Verenigde Staten. Ruth Handler, medeoprichter van speelgoedfabrikant Mattel, bedacht Barbie als opvoedkundig popje. Barbie leerde meisjes hoe ze zich moesten gedragen. De pop, die symbool stond voor het vrije Amerika, was vanaf 1964 ook in Nederland te koop. Barbie wordt inmiddels in meer dan 240 landen verkocht. Historica Hélène Winkelman onderzocht de populariteit van Barbie in Nederland en schreef hierover het boekje: Hier is Barbie. Winkelman: ,,Barbie is ontworpen naar het beeld van de tiener …
Dit is 8% van het artikel.

Wil je verder lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Wil je elke dag onze nieuwsbrief met gratis artikel?