De meester heeft een kind op schoot

Onderwijzers zouden niet terug moeten schrikken voor pedagogische aanrakingen, vinden onderwijskundigen Simone Mark en Marcel van Herpen. Leven
Onderwijzers zouden niet terug moeten schrikken voor pedagogische aanrakingen, vinden onderwijskundigen Simone Mark en Marcel van Herpen. | beeld iStock
Bekijk dit artikel in de Digitale Editie

Onderwijzers zijn bang dat ze ten onrechte beschuldigd worden van ongewenste intimiteiten.Een schouderklopje, een bemoedigende aanraking of handen op veilige afstand als een leerling radeloos aan je bureau verschijnt? ‘Een school die de regel hanteert: “Wij raken kinderen niet aan”, doet niet alleen zichzelf maar ook de kinderen ernstig tekort.’

Voor leerkrachten op de basisschool kan het een dilemma zijn: is het wel of niet goed om een huilend kind op schoot te nemen? Waar de één beklemtoont dat het aanraken van kinderen veel pedagogische waarde heeft, wijst de ander erop voorzichtig te zijn met lichamelijk contact.

Een meester die een kind een aai over de bol geeft? Het kan zomaar verdacht zijn. En niet ten onrechte. In 2010 werd bekend dat Robert M., leider van een peuterspeelzaal, 87 kleine kinderen misbruikt had. Regelmatig zijn sportleraren in opspraak, vanwege seksuele intimidatie of ontuchtige handelingen. Een vo …
Dit is 6% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Of lees via
Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief