De charme van solex

De solex werd na de Tweede Wereldoorlog razend populair als vervoermiddel, ook omdat hij zo lekker goedkoop reed: maar liefst 75 kilometer op één liter. |beeld Novum / Peter de Jong / nd Leven
De solex werd na de Tweede Wereldoorlog razend populair als vervoermiddel, ook omdat hij zo lekker goedkoop reed: maar liefst 75 kilometer op één liter. |beeld Novum / Peter de Jong / nd

De solex rijdt al 65 jaar rond in Nederland. Wat maakte deze rijwiel-met-hulpmotor, waarvan er in ons land 1,3 miljoen zijn geproduceerd, ooit zo populair?

De geur van uitlaatgassen alleen al. En dan die typische manier van starten: aanlopen en vervolgens wegrijden met slippende koppeling. Als de 68-jarige Bert Gussenhoven dit demonstreert, beginnen omstanders meteen nostalgisch te zwijmelen. Gussenhoven is de enige kleinzoon van de Nederlandse solex-producent Van der Heem in Den Haag. Pas na zijn pensioen is hij eens goed gaan kijken wat er allemaal was opgeslagen in de archiefdozen van het familiebedrijf dat in 1969 de productie na 21 jaar stopte. Hij raakte bevlogen. licentie De solex is van oorsprong een Franse vinding, vertelt hij. …
Dit is 8% van het artikel.

Meer lezen?

24 uur nd.nl voor maar € 2,-

Paywall
PDF Print Stuur door

Dagelijkse nieuwsbrief